Aston Martin-coureur Fernando Alonso heeft in België met lede ogen aan moeten zien hoe de Formule 1-fans compleet nat geregend waren, terwijl er weinig actie op de baan was. Tijdens de race op Spa-Francorchamps was het zeiknat, waardoor de FIA besloot om de start uit te stellen en de coureurs, de teams én de fans anderhalf uur te laten wachten zonder actie.
Pas om 16:30, anderhalf uur nadat de originele starttijd stond gepland, gingen de coureurs van start. De FIA had echter zo lang gewacht dat er amper vocht meer op het asfalt lag, waardoor er na een rondje of vijf al een droge lijn begon te ontstaan en men al snel de switch kon maken naar de slicks. Vanaf dat moment werd het een normale droogweer-race en waren er weinig inhaalacties te bewonderen.
Volgens Max Verstappen was dat een schande, aangezien hij van mening was dat de FIA veel eerder had moeten beginnen aan de race in België. De Limburger had het gevoel dat het bestuursorgaan te voorzichtig was en ze een 'klassieke regenrace' om zeep hadden geholpen. Maar hierin is Fernando Alonso toch wat voorzichtiger. Volgens de Spanjaard was het namelijk niet veilig genoeg om direct van start te gaan. En dat heeft een duidelijke reden.
"Sinds de invoering van de nieuwe reglementen in 2017 en de komst van bredere banden is de zichtbaarheid volgens mij verslechterd. Het is een lastig onderwerp, want we willen allemaal gewoon racen. En als je alleen op het circuit bent, is dat vaak ook mogelijk. Maar zodra je je in een groep auto’s bevindt, zie je letterlijk niets", begon Alonso in Hongarije.
"Helaas hebben we daar inmiddels al te veel verontrustende voorbeelden van gezien, zeker op Spa – met slechte zichtbaarheid en zware crashes. We willen allemaal dapper zijn en racen, dat is wat het publiek op de tribunes en voor de tv ook verwacht. Maar als er dan een ongeluk gebeurt... Een half uurtje extra wachten is dan eigenlijk niks mis mee." Daarmee is Alonso het eens met George Russell, die eerder kritiek uitte op de manier waarop Max Verstappen naar de beslissing van de FIA keek.
Lees ook
Lando Norris ontvangt beangstigend bericht voorafgaand aan GP Hongarije
Schumacher wijst doorslaggevende factor aan voor langer Red Bull-verblijf Max Verstappen
Oplossing voor regenprobleem
Alonso is dus van mening dat het te gevaarlijk was om direct aan de race te beginnen, omdat de 'spray' te heftig was. Maar de Aston Martin-coureur heeft ook direct de oplossing: Formule 1-circuits moeten hetzelfde asfalt krijgen als op snelwegen ligt. Dan is de spray zo weg!
"Op sommige snelwegen zie je nauwelijks opspattend water. Als we dat soort asfalt als standaard zouden invoeren op alle circuits, zouden we het probleem van spray grotendeels kunnen oplossen."
Echter weet de tweevoudig wereldkampioen ook dat dit weer andere problemen op zal leveren: "Bij droge omstandigheden zal de bandenslijtage waarschijnlijk behoorlijk toenemen. Om eerlijk te zijn weet ik het niet precies, maar het zou wel eens een goed uitgangspunt kunnen zijn waar we op voort kunnen bouwen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties