De FIA is akkoord gegaan met kritiek van onder andere McLaren-baas Zak Brown over het bestaan van zogenaamde "A/B-teams". Dit zijn teams die dezelfde eigenaar hebben, maar wel onder een andere naam actief zijn in de sport. Enkel Red Bull heeft twee teams onder haar hoede in de koningsklasse van de autosport: Red Bull Racing en zusterteam Racing Bulls.
Afgelopen jaar was het met name McLaren-CEO Brown die een groot issue had met het bestaan van twee teams met dezelfde eigenaar. Hoewel de Amerikaan er zeker van is dat Red Bull en het huidige Racing Bulls geen illegale dingen doen, denkt hij dat het niet mogelijk moet zijn om twee teams met dezelfde eigenaar in dezelfde competitie te hebben.
"Voor zover ik weet staat geen enkele andere sport mede-eigenaarschap toe van twee teams die het tegen elkaar opnemen. Dus ik denk dat de sport, nu we in het tijdperk van de budgetplafonds zitten, is geëvolueerd naar een situatie waarin we 10 onafhankelijke teams proberen te hebben vanuit sportief, politiek en technisch oogpunt", zei Brown in 2024.
"Ik denk dat ze [Red Bull] heel erg volgens de regels spelen. Ik heb een probleem met de regels - en ik denk dat de FIA dit moet aanpakken. Ik denk dat, als de bedoeling van de limiet in alle sporten is om een gelijk speelveld te hebben, de manier waarop de regels nu zijn geschreven niet voor iedereen hetzelfde is en je zakken met teams hebt. Ook de A/B-team situatie heeft dat gelijke speelveld niet. Dus ik denk dat we dit nu moeten aanpakken en dat de FIA dit via de regels moet aanpakken", aldus de Amerikaanse CEO van McLaren.
Lees ook
Red Bull krijgt wind van voren vanuit voormalig teamgenoot Max Verstappen
FIA grijpt in en wil grote wijziging doorvoeren na controversiële acties van Red Bull
FIA grijpt in na kritiek van Brown
Browns kritiek van afgelopen seizoen is ook de FIA ter ore gekomen. De single-seater director van de FIA, Nikolas Tombazis, vertelde namelijk aan The Race dat er strengere regels aankomen in 2026 om het delen van informatie tussen twee teams met dezelfde eigenaar tegen te gaan.
"We zijn bezig om duidelijker te maken hoe teams, laten we ze A- en B-teams noemen, te werk gaan door bepalingen in te voeren die voorkomen dat mensen die een soort nauwe relatie hebben elkaar helpen of samenwerken. We nemen een aantal maatregelen aan de IT-kant om ervoor te zorgen dat IT-systemen gescheiden zijn, zodat ze geen ontwerpen of iets dergelijks kunnen delen. En er zal ook fysieke scheiding zijn en welke details van welke voorzieningen moeten worden nageleefd."
Eerlijker speelveld
Hoewel de regels omtrent het delen van informatie tussen verschillende teams al erg strikt zijn, is Tombazis van mening dat er meer kan worden gedaan om de voordelen van het hebben van twee teams verder in te perken en zo een eerlijker speelveld te creëren vanaf aankomend F1-seizoen.
"Er zijn al veel bepalingen, maar het is een zeer ingewikkelde reeks voorwaarden waaraan teams moeten voldoen. Door de jaren heen zijn we op verschillende momenten betrokken geraakt bij verschillende situaties die zich voordeden, en we hebben vaak verduidelijkingen of antwoorden moeten geven", zei Tombazis.
"We proberen een aantal van deze dingen te formaliseren in een regelgevende structuur, zodat teams geen verschillende spelletjes kunnen spelen. We willen ook de teams die geen band hebben tevreden stellen, zodat de belangrijkste teams die wel een band hebben geen oneerlijk voordeel krijgen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties