De FIA heeft uitspraak gedaan over de actie van Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Brazilië. Het bestuursorgaan heeft een klacht ontvangen van McLaren over de motorwissel van Max Verstappen in Sao Paulo, nadat het Britse team van mening was dat Verstappen hiermee een voordeel heeft behaald - zonder dat de wissel onderdeel was van het budgetplafond.
Aanpassingen aan de auto, zoals ontwikkeling van onderdelen, komen uit het kostenplafond. Dit geldt echter niet voor de wijzigingen die doorgevoerd worden aan een krachtbron. Als een team een nieuwe motor in de auto moet plaatsen, wegens betrouwbaarheidsproblemen of slijtage van de motor, dan gaat dat niet van het budget van de renstal.
Maar hierin heeft Red Bull Racing een grijs gebied betreden. In Brazilië heeft het team namelijk de motor van Max Verstappen gewisseld, zonder dat daar aanleiding voor was. De enige reden voor deze motorwissel is het toevoegen van prestaties aan de Red Bull RB21 van de Nederlander en dat is volgens McLaren niet de bedoeling van deze 'gratis' motorwissels.
Ook de FIA heeft die mening, maar lijkt dit jaar nog niet op te kunnen treden tegen de actie van Red Bull. Dit omdat er geen duidelijke regels zijn over het wisselen van een krachtbron en of dat uit het kostenplafond komt - vooral omdat de FIA niet kan controleren of een motor daadwerkelijk aan vervanging toe was of niet. Maar het bestuursorgaan heeft aangekondigd dat het wel een regelwijziging in gaat voeren, om dergelijke acties in de toekomst te voorkomen.
Lees ook
Zware straf dreigt voor Red Bull na motorwissel – dit zegt het team
Race-engineer Max Verstappen doet onthulling over snelheid Red Bull in Las Vegas
Kostenplafond voor motorfabrikanten
Op dit moment zijn alleen de Formule 1-teams gebonden aan het kostenplafond en worden de motorfabrikanten daarvan vrijgesteld. Maar dat gaat in 2026 veranderen. Dat heeft Nikolas Tombazis laten weten aan The-Race. De Head of Single Seaters bij de FIA is van mening dat daar het probleem, gecreëerd door de motorwissel van Red Bull, opgelost zal worden.
"Met het kostenplafond voor zowel de motorfabrikanten als de teams is deze kwestie opgelost. De motorfabrikanten zouden het dan nooit handig vinden om een strategische motorwissel door te voeren, omdat dat hen elke keer ongeveer de kosten van een motor zou kosten – een miljoen, als het alleen om de verbrandingsmotor gaat of wat dan ook. En dat zorgt voor een natuurlijk mechanisme", zegt Tombazis, die met de regelwijziging wil zorgen voor een eerlijker speelveld, waarbij teams alleen motoren wisselen als het daadwerkelijk nodig is.
"We vinden het dus een zwak punt in de huidige regelgeving dat er geen kostenplafond voor motoren is. Maar we denken dat dit volgend jaar volledig wordt opgelost. Het zal dan geen onderwerp van discussie meer zijn."
Om ervoor te zorgen dat de motorfabrikanten niet failliet gaan door de kosten voor motorwissels, geeft de FIA een 'betrouwbaarheidsvergoeding' aan de fabrikant als er een krachtbron uit noodzaak gewisseld moest worden. De vergoedingen zijn als volgt:
| Onderdeel | Vergoeding |
| Verbrandingsmotor [ICE] | 1.000.000 dollar |
| Turbocompressor [TC] | 150.000 dollar |
| MGU-K | 175.000 dollar |
| Besturingselektronica [CE] | 215.000 dollar |
| Energieopslag [ES] | 215.000 dollar |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties