Vanaf de Grand Prix van Japan mag Yuki Tsunoda zichzelf bewijzen naast Max Verstappen. De Japanner maakte in 2021 zijn debuut in de Formule 1 en heeft jarenlang gewacht op zijn kans bij het hoofdteam van Red Bull Racing. Telkens kreeg Tsunoda te horen dat hij moest wachten op zijn kans bij Red Bull, waarbij Helmut Marko en Christian Horner afgelopen jaar zijn teamgenoot de kans gaven.
Liam Lawson werd aangewezen als opvolger van Sergio Pérez, die het vier seizoenen had 'overleefd' naast Max Verstappen. De Nieuw-Zeelander moest de viervoudig wereldkampioen dit seizoen bij gaan staan bij Red Bull, maar dat bleek een te grote taak te zijn voor de 23-jarige coureur uit Hastings. Na slechts twee races heeft het team dan ook weer de beslissing genomen om Lawson terug te zetten naar het zusterteam en dit keer Yuki Tsunoda wél de kans te geven.
Daarmee is Lawson de zoveelste teamgenoot van Max Verstappen die het niet voor elkaar krijgt om de Nederlander te verslaan. Na Pierre Gasly, Alex Albon en Sergio Pérez heeft ook Liam Lawson moeten toezien hoe Verstappen een teamgenoot kan verpletteren. En het is nog maar de vraag of Yuki Tsunoda het langer gaat overleven dan zijn voorgangers.

Auto afgesteld op Max Verstappen?
Veel mensen vragen zich nu af hoe het kan dat Max Vertappen zoveel beter presteert dan zijn teamgenoten, waarbij er vaak wordt geroepen dat de auto van Red Bull volledig is afgesteld op de viervoudig wereldkampioen. Echter is dat complete onzin volgens voormalig Red Bull-coureur Jaime Alguersuari.
De Spanjaard, die in het verleden voor Scuderia Toro Rosso heeft gereden in de koningsklasse van de autosport, laat weten dat er geen enkel team een auto ontwikkelt puur en alleen voor één coureur - en dus ook Red Bull niet. Het gerucht over Verstappen is dan ook niet waar, meent Alguersuari.
"Er is een heel verhaal dat de auto rond Max is gebouwd. Er is geen ingenieur ter wereld die een auto bouwt voor een bepaalde rijstijl", legde de voormalig Red Bull-coureur uit bij TalkSPORT.
“Alle coureurs weten dat een ondersturende auto absoluut langzamer is dan een iets puntiger oversturende auto. Dat is glashelder sinds je in de Formule Ford of Formule 3 of Formule 4 of wat dan ook rijdt. Maar tijdens het weekend ontwikkel je gewoon je afstelling met je engineer, met gewichtsverplaatsingen, met sprints, met de hoogte van de auto. En dan heb je nog je rijstijl."
“Het is glashelder dat Max een heel puntige rijstijl heeft en een heel bepaalde rijstijl, die hij heeft ontwikkeld door jaren en ervaring en kennis, die ongelooflijk is in de manier waarop hij rijdt en de manier waarop hij gewoon presteert."
Lees ook
Max Verstappen onzeker over Red Bull-auto in Japan
McLaren krijgt fikse waarschuwing: kampioenschap in geding?
Niemand komt in de buurt van Verstappen
Volgens Alguersuari heeft Verstappen een bijzondere rijstijl, maar de Nederlander is in zijn ogen ook gewoon veel beter dan de coureurs die naast hem hebben gezeten. De viervoudig wereldkampioen heeft namelijk een talent voor het herkennen van problemen en het eromheen rijden. Dat kunnen rijders als Lawson, Gasly en Albon duidelijk niet, waardoor zij falen naast Verstappen.
"Niemand is in staat, en daar wil ik heel duidelijk over zijn, niemand is in staat om te gaan met de problemen die Max zou kunnen voelen. Laten we zeggen dat hij graining krijgt op zijn band linksvoor en hij onderstuur begint te voelen. En de manier waarop hij omgaat met bepaalde situaties, bepaalde problemen met zijn auto, kan niemand zoals hij dat doet."
“Dus laten we dit goed begrijpen. Het is niet zo dat Red Bull een auto heeft ontwikkeld die alleen bij deze rijstijl past. Nee, je bent in staat om in die auto te rijden, maar dan moet je wel begrijpen hoe je deze auto moet besturen. Max begrijpt hoe hij in elke situatie en onder elke omstandigheid moet rijden, omdat hij getraind is en genoeg talent heeft om elke sensatie te voelen of grip te vinden op een ongelofelijke manier die niemand kan voelen en vinden.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties