Een overstap van Max Verstappen naar een andere raceklasse lijkt niet ver weg meer. Nadat de Nederlander eerder deze maand een NLS-test heeft gereden op de Nürburgring Nordschleife, heeft hij nu een Platinum-classificatie gekregen als het gaat om zijn raceniveau. Iedere coureur die uitkomt in een FIA-serie kan een dergelijke coureursclassificatie aanvragen, maar dat is normaliter niet nodig als je bijvoorbeeld in de Formule 1 uitkomt.
Een dergelijke classificatie is vooral belangrijk als een coureur het idee heeft om mee te doen aan het WEC of een NLS-race [Nordschleife Langstrecken Serie], aangezien coureurs dan ingedeeld worden in bepaalde klasses. Deze classificatie is namelijk verplicht als men deel wil nemen aan in de GT3-klasse, waar Verstappen begin mei mee in actie kwam, toen hij voor Emil Frey Racing een NLS-test reed met een Ferrari 296 GT3-bolide.
Dat deed Verstappen zó goed dat hij een officieus baanrecord neerzette. Echter is dat alleen niet genoeg om ook daadwerkelijk aan een GT3-race deel te nemen. Naast het feit dat een coureur op de Nürburgring Nordschleife een speciaal certificaat moet hebben, is ook een classificatie noodzakelijk - welke Verstappen nu op zak heeft.
Lees ook
Carlos Sainz hint naar Max Verstappen als schuldige partij na pijnlijke afwijzing
Christian Horner gaat in op aanbod vanuit Ferrari
Vier klassen
De FIA deelt professionele coureurs in vier klassen in: Platinum, Goud, Zilver en Brons. Hoe beter het bestuursorgaan je vindt, des te hoger je wordt ingedeeld. Dat is voor het ego wellicht erg fijn, maar voor het deelnemen aan GT3-races niet zo. Teams willen natuurlijk zo veel mogelijk goede coureurs in één auto plaatsen tijdens een GT3-evenement, maar de FIA heeft bepaald dat deze coureurs vanuit meerdere classificaties gehaald moeten worden. Dit om te voorkomen dat één team alle toppers op de grid zet.
Nu Verstappen ingedeeld is in de Platinum-categorie is het voor teams wellicht wat minder interessant om hem op te pikken in de toekomst, aangezien dat betekent dat ze misschien een andere topcoureur links moeten laten liggen. De Nederlander legt dan ook grappend uit dat hij wellicht een protest in gaat dienen tegen deze beslissing van de FIA.
"Ja, ik heb de aanvraag ingediend. Ik moest het toch een keer doen, dus waarom niet nu? Je vult een formulier in, betaalt, en een week later krijg je antwoord. Stiekem hoopte ik op een Brons-classificatie. Misschien teken ik nog wel protest aan, wie weet krijg ik dan alsnog Zilver!", aldus Verstappen in Barcelona.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties