In Spanje wist Max Verstappen gisteren zijn leiding in het wereldkampioenschap met maar liefst veertien punten te vergroten. Daardoor staat de Nederlander nu 53 punten voor op Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez. Die achterstand bedroeg na de Grand Prix van Azerbeidzjan slechts zeven punten.
Het laat zien dat Verstappen de afgelopen drie races uit een ander vaatje is gaan tappen. Tijdens alle drie de races was de Nederlander vele malen sneller dan zijn Red Bull-teamgenoot én de rest van het Formule 1-veld. In Spanje nam Verstappens (totale) dominantie echter andere vormen aan.
De 25-jarige coureur was namelijk in alle trainingen, de kwalificatie én de race de snelste coureur van het veld. Tijdens de race wist Verstappen ook nog de snelste raceronde te klokken, tot ergernis van zijn engineer Gianpiero Lambiase.
Zelf reageerde Verstappen ook op het akkefietje met zijn engineer. Volgens de Nederlander kon hij makkelijk voor de snelste raceronde gaan, aangezien hij zelf als beste kon inschatten hoe ver hij nog kon pushen met zijn bolide.
Lees ook
Christian Horner spreekt zich uit over onenigheid tussen Verstappen en engineer
Helmut Marko duidelijk naar Max Verstappen na negeren Red Bull-wens
Pace achter de hand
In diezelfde persconferentie werd Verstappen daarom gevraagd of er nog meer snelheid in zijn RB19 zat of dat de prestaties in Spanje het maximale van de 2023-bolide waren. Op die vraag gaf Verstappen aan dat er nog meer snelheid in zijn Red Bull-auto zit, maar dat hij die extra snelheid niet hoefde te gebruiken tijdens de race.
"Ik denk wel dat er nog extra snelheid in de auto zit. Maar het was niet nodig om daar gebruik van te maken. Het ging voornamelijk om het controleren van mijn banden en zorgen dat ik mijn stint kon uitrijden of juist kon verlengen", aldus Verstappen.
Hoopgevend Mercedes
Achter Verstappen kwamen de beide Mercedes-coureurs als tweede en derde over de streep. Het gat naar Lewis Hamilton , die op P2 wist te eindigen, bedroeg om en nabij de 24 seconden. Gezien het feit dat Verstappen nog extra snelheid achter de hand had, is dat gat niet heel representatief voor de echte krachtsverhoudingen in de Formule 1.
Voor Mercedes was de dubbele podiumklassering echter een hoopgevend vooruitzicht. Voor het eerst dit seizoen kon de Duitse formatie namelijk een vuist maken richting Ferrari, Aston Martin en in mindere mate Alpine.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties