Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd na de Grand Prix van de Verenigde Staten, omdat de bodemplank van hun auto's te ver versleten was. De bodemplank onder een Formule 1-auto is 10 millimeter dik en tijdens een race mag die maximaal 1 millimeter slijten.
Bij zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton werd er meer dan 1 mm van de plank afgereden tijdens de race, waardoor de auto's na de inspectie gediskwalificeerd en direct uit de classificatie gehaald werden.
De reden dat de Mercedes en Ferrari te veel van de bodemplaat versleten hadden, kwam volgens Mercedes-topman Andrew Shovlin door het Sprint-format en de hobbels op het Circuit of the Americas. Ook Max Verstappen heeft zich na de race negatief uitgelaten over de hobbels op het circuit. De Nederlander vindt de baan op dit moment 'niet F1-waardig'.
"Het moet opnieuw geasfalteerd worden, want op dit moment voelt het alsof het beter geschikt is voor een rallyauto. Ik spring en stuiter in de rondte", zegt Verstappen bij Motorsport.com. "In een F1-auto zie je het waarschijnlijk niet eens zo erg, omdat we aan de grond gekleefd zitten vanwege de downforce, maar de hobbels en sprongen die we op sommige plekken hebben, is veel te veel. Ik denk niet dat het gewenste F1-niveau is."
Lees ook
Toto Wolff spreekt zich uit over diskwalificatie Lewis Hamilton
Tegenvaller voor Red Bull Racing: team moet grootse plannen noodgedwongen wijzigen
Verstappen baalt
Verstappen baalt van het feit dat COTA op dit moment lastig te besturen is en zorgt voor diskwalificaties, aangezien hij wel fan is van de baan in Texas. Daarnaast wijst hij ook naar de organisatie, die nu echt in actie moeten komen. Het is namelijk niet de eerste keer dat de coureurs klagen over het asfalt op het Circuit of the Americas.
"Ik hou van dit circuit. De lay-out is geweldig, maar we hebben zeker nieuw asfalt nodig en het moet veel gladder worden voor de komende jaren, want we vragen hier al een paar jaar om en het is nog niet echt gedaan."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties