Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft bij onder meer Motorsport-Total laten weten dat hij erg blij is met de nieuwe manier van werken die zijn team momenteel hanteert om de RB21 om een dusdanige manier af te stellen dat pole position en een overwinning mogelijk zijn. Afgelopen raceweekend in Monza was daar een goed voorbeeld van.
Anders dan tijdens zoveel andere raceweekenden dit seizoen het geval was had Red Bull namelijk al op vrijdag een goed idee wat er met de afstelling van de RB21 moest gebeuren om later in het weekend mee te strijden voor eerst de pole position en later de overwinning. Uiteindelijk was er op zaterdag ook echt sprake van een strijd voor pole position, maar zondag was Verstappen zo dominant dat hij met de grootste winstmarge van het gehele seizoen zijn derde overwinning van het seizoen claimde, voor de beide McLarens nota bene.
Genoeg reden voor optimisme in de resterende acht Grand Prix-weekenden van het seizoen dus, maar toch wil Verstappen liever nog even een slag om de arm houden. Er komen namelijk ook races aan waarbij zijn RB21 zelfs met die andere werkwijze niet goed uit de verf zal komen. Daarbij moet je denken aan de Grand Prix van Singapore bijvoorbeeld, die wordt verreden op een zeer hobbelig stratencircuit met veel 90 graden bochten, aspecten waar de RB21 allerminst blij mee is.
Lees ook
Max Verstappen-criticus velt oordeel over zege in Italië: 'Dat valt niet te ontkennen...'
Martin Brundle onthult opvallend Red Bull-bericht van Christian Horner tijdens GP Italië
Het einde van Franz Hermann? Max Verstappen heeft bijzondere afspraak in Duitsland met grote gevolgen
Verstappen looft Mekies
Hoe dan ook, Verstappen wil zijn teambaas Laurent Mekies bedanken voor de nieuwe manier van werken binnen Red Bull Racing. "Omdat Laurent een technische achtergrond heeft, stelt hij de ingenieurs de juiste vragen - vragen die gebaseerd zijn op gezond verstand. Ik denk dat dit heel goed werkt. Tot nu toe hebben we veel races gehad waarin we een beetje links en rechts schoten door de auto af te stellen. Vrij extreme veranderingen, waaruit bleek dat we geen controle hadden. We begrepen niet helemaal wat er moest gebeuren."
Red Bulls nieuwe werkwijze bestaat uit het minder vertrouwen op de data die wordt vergaard in de simulator en het juist meer vertrouwen op het gevoel en de intuïtie van ervaren krachten binnen het team, zoals Verstappen en zijn engineer Gianpiero Lambiase (GP) bijvoorbeeld.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties