F1 Nieuws

Mercedes begrijpt niets van Red Bull-concept: 'Het verlies in downforce is substantieel'

Mercedes begrijpt niets van Red Bull-concept: 'Het verlies in downforce is substantieel'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Mercedes begrijpt niets van Red Bull-concept: 'Het verlies in downforce is substantieel'

Mercedes begrijpt niets van Red Bull-concept: 'Het verlies in downforce is substantieel'
Red Bull Content Pool

Bij Mercedes snapt men niet hoe Red Bull Racing met hun concept zó ver voor de rest van het veld staat. Het Duitse team merkte al snel dat het eigen design niet werkte, dus probeerden ze dat van Red Bull te kopiëren, maar ook dat leverde niet de gewenste cijfers op.

Lewis Hamilton liet na de Grand Prix van Groot-Brittannië - waarin hij verslagen werd door Lando Norris in de McLaren - weten dat de MCL60 erg veel op de Red Bull RB19 leek en dat McLaren daardoor zo veel snelheid gevonden heeft.

Maar als we Toto Wolff mogen geloven is dat hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Het deel dat Hamilton niet ziet - de vloer - is het belangrijkste onderdeel van de auto en wellicht is die compleet anders dan die van Red Bull Racing. De sidepods en het bodywork is volgens Wolff namelijk slechts 'deel' van een concept en niet de doorslaggevende factor.

"De sidepods en het bodywork zijn gewoon een deel van het chassis. Het ziet eruit alsof het zeer interessante oplossingen kunnen zijn, maar de meeste performance komen uit de vloer en de diffuser en we hebben nog niet gezien hoe zij [Red Bull] de regels daar hebben geïnterpreteerd", zo begint Wolff bij Sky Sports.

"In mijn ogen is het gewoon het totale pakket. We zien wel dat de beste auto's er allemaal redelijk hetzelfde uitzien vanaf de zijkant of van bovenaf en dat speelt ook al lange tijd in ons hoofd rond."

Mercedes testte Red Bull-concept

Al ver voor Mercedes de eerste update in Monaco introduceerde, had het de Red Bull-sidepods in de windtunnel getest. Maar volgens Wolff leverde dat niet de gewenste resultaten op, waardoor ze hun eigen weg bleven vervolgen.

"We hadden het sidepod-concept en het bodywork [van Red Bull] al vrij vroeg in de windtunnel, om te zien wat voor kansen ons dat gaf en hoeveel performance dat toe zou voegen. Het verlies in downforce dat we gemeten hebben was substantieel. Daarom was het niet iets waar we een vervolg op wilden geven", zo laat de Mercedes-baas weten.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties