F1 Nieuws

Red Bull gaat in gesprek met FIA en probeert pitlane-start Max Verstappen te voorkomen

Red Bull-monteurs werken aan de RB21 van Max Verstappen in Bahrein
BSR Agency
F1 Nieuws

Red Bull gaat in gesprek met FIA en probeert pitlane-start Max Verstappen te voorkomen

Red Bull-monteurs werken aan de RB21 van Max Verstappen in Bahrein
BSR Agency

Red Bull Racing is alles behalve tevreden na de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein. Het Oostenrijkse team kwam niet verder dan een zevende en tiende positie, waardoor de kans groot is dat zij nog verder achterop zullen raken in het constructeurskampioenschap. Op dit moment staat Red Bull in die ranglijst al vijftig punten achter McLaren en in Bahrein is de verwachting dat dit alleen maar op zal lopen.

De RB21 van Max Verstappen en Yuki Tsunoda bleek tijdens de kwalificatie op het Bahrain International Circuit maar weer een lastig te temmen beest te zijn - al is de term 'beest' niet helemaal correct voor de auto van Verstappen. Naast het feit dat het een bolide is die lastig te besturen is, komt het ook nog eens snelheid tekort. Niet alleen ten opzichte van McLaren, maar ook tegenover Ferrari en Mercedes.

Zelfs de Alpine van Pierre Gasly was sneller dan de RB21 van Verstappen, waarbij ook Carlos Sainz angstvallig dicht op de Red Bull van de Nederlander zat, terwijl hij een Williams tot zijn beschikking heeft. Het zorgde voor een pijnlijke avond voor Red Bull Racing, maar adviseur Helmut Marko wil eerst positief aftrappen na de moeizame kwalificatiesessie in Bahrein.

"Laten we positief van start gaan. Tsunoda eindigde in de top tien", begint Marko. Overigens moet de Oostenrijker al snel de minder positieve kanten van de kwalificatie benoemen: "Maar Max was niet tevreden. Hij had wat problemen in Q2 en enorme remproblemen in Q3. Dat kon je zien in de data. Tot nu toe hebben we er nog geen verklaring voor."

Red Bull gaat in gesprek met de FIA

En naast het feit dat de auto van Verstappen lastig te besturen is vanwege het feit dat hij in de ene bocht onderstuur en de andere bocht overstuur heeft, kreeg hij ook nog eens te maken met remproblemen in Bahrein. Het gehele weekend doet de Red Bull RB21 niet wat Max wil en vooral bij het aanremmen heeft de viervoudig wereldkampioen daar last van, zo liet hij na de kwalificatie weten.

"Je hebt gewoon geen gevoel, telkens als je het pedaal intrapt is het alsof je tegen een muur trapt. Hij wil gewoon niet stoppen. Hij is ook erg inconsistent, maar daar heb ik het hele weekend al mee geworsteld, eigenlijk het hele jaar, maar specifiek op dit circuit meer."

Dat wil Red Bull het liefst opgelost hebben voor de start van de race, omdat remmen noodzakelijk zijn om een Grand Prix uit te kunnen rijden - vraag dat maar aan Lando Norris. Met betere remmen kan Verstappen misschien zelfs nog iets naar voren komen in de race, maar dan moet dat wel worden toegestaan door de FIA.

Daar gaat het team uit Milton Keynes mee in overleg met het bestuursorgaan. Het liefst zou Red Bull de remmen van Max Verstappen aanpassen of vervangen, maar aangezien de auto's in parc fermé zijn, zou dat een start uit de pitlane veroorzaken. Dat wil het team van de Nederlander ten koste van alles voorkomen, waardoor ze met de FIA in gesprek gaan over wat er mogelijk is.

"Eerst moeten we uitzoeken wat het remprobleem heeft veroorzaakt. Dan moeten we met de FIA bespreken of je de remblokken kunt aanpassen, afslijpen of vervangen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties