De FIA zou geen heil zien in het sluiten van de 'maas in de wet' die tijdens de Grand Prix van Japan werd 'ontdekt' en gebruikt door Red Bull. Dat gaat in tegen de beweringen van Sky Sports-pitreporter Ted Kravitz, die na afloop van de race liet optekenen dat de FIA de regel zo snel mogelijk wilde aanpassen.
Op het circuit van Suzuka maakte Pérez een dramatische race mee. De Mexicaan begon de race vanaf de vijfde stek, maar viel al snel terug nadat hij door schade aan zijn voorvleugel naar de pitstraat moest voor een nieuwe neus. Vanaf toen begon de Mexicaan aan een heuse inhaalrace, maar bij een halve inhaalactie aan het adres van Haas-coureur Kevin Magnussen dook Pérez in een gat dat er niet of nauwelijks was.
Hierdoor liep Pérez opnieuw schade op aan zijn voorvleugel en moest de Mexicaan voor de tweede keer in dertien rondes naar binnen voor een nieuwe voorvleugel. Na zijn pitstop besloot Red Bull om de wagen van Pérez naar binnen te roepen en kwam er een 'DNF' (did not finish) achter de naam van de Mexicaanse coureur te staan.
Herstart
De DNF van Pérez leek definitief, aangezien de Mexicaan al uit zijn bolide was gestapt. Niets bleek echter minder waar, want de man uit Guadelajara was 25 rondes na zijn (eerste) uitvalbeurt opnieuw te zien in zijn Red Bull-bolide. Met racehelm en -overall zat Pérez klaar om naar buiten te rijden.
Maar waarom zat Pérez in zijn auto terwijl hij al 25 rondes achter lag op de kop van het veld? Dat kwam door het feit dat Pérez een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek kreeg van de FIA voor zijn crash met Magnussen. Zou Pérez deze penalty niet tijdens de Grand Prix van Japan achter zijn naam krijgen, dan zou de penalty worden doorgeschoven naar het raceweekend in Qatar en resulteren in een gridstraf.
Om dat tegen te gaan, besloot Red Bull om Pérez voor een tweede keer naar buiten te sturen. Daarbij reed Pérez drie rondes: een outlap, een normale ronde met een pitstop (met de vijf seconden tijdstraf erbij) en een inlap. Na deze drie rondes reed de Mexicaan weer naar binnen en had hij aan de wens van de FIA voldaan.
Maas in de wet?
Een slimme truc van Red Bull op het eerste gezicht, maar na afloop van de race liet liet Kravitz weten dat de FIA allerminst te spreken was over de actie van Red Bull. "Ik kan jullie vertellen dat de FIA, nu ze deze maas in de wet hebben gezien, van plan is om deze snel te sluiten en vanaf de volgende race te zeggen dat een coureur gewoon een gridstraf krijgt wanneer hij zijn tijdstraf niet tijdens de race kan uitvoeren."
Van een voorkeurspositie voor Red Bull bij de FIA is volgens Kravitz, anders dan de mening van velen online, geen sprake. "De FIA laat Red Bull niet zomaar wegkomen met het bespelen van de regels, maar het was gewoon heel slim, het was geniaal. De FIA is er echter niet zo blij mee blijkbaar", aldus de Britse pitreporter.
Onzin
De woorden van Kravitz werden al vrij snel opgepikt door de media, maar volgens Daniel Moxon van The Mirror klopt er niets van Kravitz zijn beweringen. De FIA is namelijk niet van plan om de 'loophole' af te dichten, aangezien de situatie maar zeer zelden voorkomt. Ook zou nieuwe regelgeving enkel voor veel nieuwe problemen zorgen.
"De FIA gaat de loophole die door Red Bull is gebruikt niet proberen af te dichten zodat andere teams het niet kunnen nadoen in de toekomst. Het is ooit eerder gebeurd, maar het komt maar zelden voor in de Formule 1. Wel zal er worden gekeken naar de acties van Red Bull tijdens de race en de precieze woorden in de regel.
De autosportfederatie is er echter van op de hoogte dat het maken van veranderingen om problemen tegen te gaan altijd weer voor nieuwe problemen zorgt. De loophole zal dus ooit worden gedicht, maar voorlopig nog niet", aldus Moxon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties