F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Emilia Romagna 2025

Max Verstappen in de Red Bull RB21 op Imola
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Emilia Romagna 2025

Max Verstappen in de Red Bull RB21 op Imola
Red Bull Content Pool

Ook de tweede vrije training voor de Grand Prix van Emilia Romagna is inmiddels verreden, waarmee de eerste testdag op Imola er weer op zit. Max Verstappen en Red Bull Racing hadden hoge verwachtingen van dit weekend, aangezien het Oostenrijkse team wederom een update mee heeft genomen, maar hoe brengt de viervoudig wereldkampioen het er vanaf in Italië?

Tijdens VT1 bleek dat de update aan de RB21 van Verstappen niet héél veel positieve invloed had op de snelheid en de handeling van de Red Bull-auto. De Nederlander klaagde vooral over de achterkant van zijn bolide en kwam qua rondetijd niet in de buurt van de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris.

Daarnaast moest Verstappen toezien hoe een Williams en een Alpine sneller waren dan zijn Red Bull, wat voorafgaand aan het weekend toch niet de verwachting was bij het team uit Milton Keynes. In de tweeënhalf uur tussen de eerste en tweede vrije training heeft Red Bull dan ook geprobeerd om de RB21 te verbeteren, maar de vraag is of dat gelukt is.

Druk begin van VT2

Net als in de eerste vrije training was ook VT2 erg druk aan het begin van de sessie. Negentien van de twintig coureurs kwamen direct naar buiten - waarbij alleen George Russell iets langer binnen bleef staan - waarbij de meesten op de mediums stonden. Op de Pirelli-banden met de gele wang werd duidelijk dat Red Bull nog altijd tekort kwam ten opzichte van de concurrentie.

Net als in VT1 moest Verstappen een aantal 'mindere' teams voor zich dulden. Zo stond Pierre Gasly met zijn Alpine op de mediums voor de Red Bull, waarbij ook beide Williams-coureurs sneller rondgingen dan Verstappen. Charles Leclerc, die een matige VT1 kende, had nu een betere ronde dan Max, waardoor Verstappen na de inleidende beschietingen op P8 te vinden was, vlak voor teamgenoot Yuki Tsunoda.

Zachte banden

Na een minuut of twintig besloten de coureurs de overstap te maken naar de zachte banden, waarbij George Russell in de Mercedes de eerste was die een ronde neerzette op de Pirelli-banden met de rode wang. Dit weekend heeft Pirelli een zachtere type band meegenomen - de C6-band - welke meer grip zou moeten geven, maar ook sneller slijt.

En op die zachte band bleek maar weer hoe goed McLaren de temperatuur in de banden kan reguleren. Waar Mercedes, Ferrari en Red Bull binnen een tiende van elkaar zitten, haalde Oscar Piastri daar meer dan vier tienden vanaf, met Lando Norris vlak achter zich. En wellicht nog opvallender: na de McLarens was Pierre Gasly te vinden, die met zijn Alpine een indrukwekkende tijd noteerde en binnen drie tienden van de beste auto van het veld bleef.

Max Verstappen kwam, net als op de mediums, teveel tekort om mee te doen met Norris en Piastri, wat geen goed nieuws is richting de rest van het 2025 F1-seizoen...

Rode vlag

Overigens was er aan het einde van de tweede vrije training, net als VT1, een rode vlag. Waar Gabriel Bortoleto in de eerste training zorgde voor een vervroegd einde - door de muur te raken in de laatste bocht - was het nu Isack Hadjar die de sessie kort stopzette. De Racing Bulls-coureur verloor de grip in bocht 2 en kwam daarna niet meer weg uit het grind.

Er moest een kraan de baan opkomen om de gestrande auto van Hadjar weg te halen, maar aangezien dit zo snel gebeurde, hadden de coureurs nog even de kans om voor de laatste keer een rondje te rijden op het Italiaanse circuit. Dit werd dan ook massaal gedaan, mede om het feit dat er daarmee een proefstart gemaakt kan worden, aan het einde van de sessie.

Bekijk hieronder de volledige uitslag van VT2 in Imola:

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties