De eerste vrije training voor de Grand Prix van Hongarije liet zien dat de vrees bij velen volledig terecht was. Voorafgaand aan het raceweekend had men het idee dat McLaren oppermachtig ging zien op de Hungaroring, aangezien de auto van Lando Norris en Oscar Piastri uitzonderlijk werkt in de medium-speed bochten, welke veel te vinden zien op het circuit nabij Boedapest.
En het werd duidelijk dat de McLaren MCL39 zich inderdaad als een vis in het water voelde, toen Lando Norris en Oscar Piastri de rest van het veld op grote achterstand zette in VT1. In 2024 wist het papaya-team voor het eerst een één-tweetje te scoren in Hongarije met de huidige line-up en er moet veel geks gebeuren wil dat dit weekend voorkomen worden. Althans, dat gevoel overheerste bij veel F1-fans na de eerste training op de Hungaroring.
Tijdens de tweede vrije training zullen de teams zich in het eerste deel focussen op de kwalificatiesnelheid, waarna het tweede deel van de training gebruikt zal worden voor de lange runs. Vooral Fernando Alonso en Nico Hülkenberg zullen vermoedelijk veel rondjes gaan maken deze sessie, omdat zij VT1 allebei moesten missen. Hülkenberg wegens de verplichte rookie-test, terwijl Alonso niet aanwezig was door een blessure. De Spanjaard is inmiddels weer opgelapt en stapt tijdens VT2 gewoon in zijn Aston Martin.
Lees ook
Emotionele F1-coureur barstte uit in tranen; ontvangt steunbetuigingen in Hongarije
Yuki Tsunoda klapt uit de school over 'oneerlijke' situatie binnen Red Bull Racing
McLaren sterk, Red Bull in de problemen
En in de eerste helft van de tweede vrije training bleek dat de ontwikkelingen vanuit de eerste vrije training zich door hadden gezet naar VT2. McLaren liet in de openingssessie zien dat geen enkel ander team opgewassen was tegen de snelheid van de MCL39 en de tijden van Lando Norris en Oscar Piastri in VT2 beloofden niet veel goeds voor de rest van het weekend...
Waar alle teams moeite hadden om de Pirelli-banden overeind te houden voor een gehele ronde, was dat bij de McLarens geen enkel probleem. Norris en Piastri konden in de eerste sector voluit pushen, zonder dat ze daar consequenties voor droegen in de laatste sector.
Hoe anders was dat bij Red Bull Racing? Max Verstappen en Yuki Tsunoda klaagden steen en been over de balans in de RB21 en hadden in geen enkele sector de gewenste grip. Toen Max Verstappen door race-engineer Gianpiero Lambiase werd gevraagd waar de grootste tekortkomingen lagen qua balans, gaf de Nederlander aan dat dat overal het geval was.
"Het is voor en achter maat [de tekortkomingen, red.]. Het is net alsof je op ijs rijdt..."
Het zorgde ervoor dat Verstappen en Tsunoda op een seconde verwijderd waren van de McLarens, waar wederom alleen Charles Leclerc bij in de buurt kon blijven. Echter moest ook de Monegask al meer dan drie tienden toegeven op het team uit Woking, dat de dominantie vanuit VT1 voortzet in de tweede training
Kwalificatiesimulaties
Nadat de sessie door de helft was gespleten was het voor de teams tijd om de zachte banden naar buiten te halen, waarbij Carlos Sainz de eerste coureur was die een tijd op het Pirelli-rubber met de rode wang noteerde. De Spanjaard was drie tienden langzamer dan de tijd van Norris op de mediums, waarna Lance Stroll verraste en uit het niets de snelste tijd verbeterde, met een voorsprong van drie tienden op de McLarens.
Echter was die feestvreugde bij Aston Martin van korte duur. Al snel doken de beide McLaren-coureurs onder de tijd van Stroll, waarbij Norris zelfs een halve seconde rapper ging. Maar bij Aston Martin was de sfeer niet zo bedroefd als bij Red Bull Racing. Na de snelle ronde van Max Verstappen op de zachte banden bleek hoeveel de RB21 daadwerkelijk tekort kwam. En dat gat was enorm...
Op de Hungaroring was Max Verstappen namelijk 1.1 seconde langzamer dan Lando Norris, waarmee de Nederlander ook de tijd van onder andere Esteban Ocon, Isack Hadjar en Lance Stroll niet kon aanvallen. Een pijnlijke sessie voor de viervoudig wereldkampioen, die ook voorbij werd gereden door teamgenoot Yuki Tsunoda.
Richting het einde van de sessie liet Lando Norris zijn team nog even schrikken, door over het gras te rijden in de laatste bocht. Hierdoor kende de Brit een flink moment en had hij alle moeite om zijn McLaren uit de muur te houden. Het leverde een mooie boordradio op van George Russell, die meteen merkte dat zijn landgenoot een foutje had gemaakt - zoals ook meerdere malen het geval was in België, afgelopen weekend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties