Max Verstappen niet blij met ingreep FIA: ‘Eén team klaagt…’

Red Bull Content Pool

Volgens Max Verstappen is het geen goed teken dat de FIA een nieuwe technical directive heeft afgegeven, om het probleem omtrent het porpoising te tackelen. De Nederlander heeft weinig last van het heftige stuiteren in zijn RB18, terwijl Lewis Hamilton en George Russell in de Mercedes W13 juist erg veel problemen hebben. Verstappen meent dat de FIA te veel luistert naar één team.

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan ging het niet zozeer over de overwinning van Max Verstappen of de uitvalbeurt van Charles Leclerc. Vooral de rugpijn van Lewis Hamilton was onderwerp van gesprek. Mercedes was van mening dat de FIA moest ingrijpen, omdat coureurs onder gewond zouden raken door het stuiteren op hoge snelheid.

En de FIA heeft geluisterd naar Mercedes. Voor de Grand Prix van Canada werd er een nieuwe TD in het leven geroepen, waarmee de FIA de teams beter kan controleren. Hiermee moet het gevaarlijke porpoising voorbij zijn. Het lijkt erop dat Mercedes zich, voor nu, in de voet heeft geschoten, aangezien ze nu met een set-up moeten gaan rijden waarmee ze niet stuiteren. Dit betekent dat ze de auto hoger moeten leggen.

Mercedes wil actieve suspensie

Maar bij Mercedes gaat het helemaal niet om deze korte termijn oplossing. Het Duitse team wil actieve suspensie hebben, waarmee het stuiteren door de veringen wordt opgevangen. De FIA gaat binnenkort met de teams in gesprek om een oplossing te vinden voor langere termijn en Mercedes zal deze oplossing dan zeker en vast presenteren.

Voor Max Verstappen is het al geen goed teken dat de FIA deze TD heeft geïntroduceerd. Het bestuursorgaan laat daarmee merken dat ze bereidt zijn de regels te veranderen, na een klachtenregen van één team.

“Ik vind het een beetje teleurstellend dat er halverwege het seizoen weer een regelwijziging is”, begint Verstappen tegen RACER. “Het gaat er niet eens om dat wij er meer of minder last van hebben dan andere teams, maar het moet niet zo zijn dat het ene team veel klaagt en dat ze dan ineens de regels veranderen.”

“Ik denk dat er veel teams zijn die het eigenlijk geweldig hebben gedaan om dit soort problemen niet te hebben, dus het is mogelijk om er omheen te rijden. Als je je auto verhoogt dan heb je deze problemen niet, maar je verliest prestaties. Maar als je de auto daarvoor niet goed kunt ontwerpen, dan is dat jouw fout, niet die van de regels. Voor mij is dat een beetje jammer.”

Net Binnen

Video: David Coulthard neemt de RB8 mee voor een rondje over TT Circuit Assen

Voormalig Red Bull-coureur David Coulthard heeft met een RB8 uit 2012 meerdere rondes over het TT-circuit van Assen gereden. De Schotse coureur was aanwezig...

Mattia Binotto vol goede moed: ‘We hadden vijf races meer moeten winnen’

In gesprek met Sky Sports heeft Ferrari-teambaas Mattia Binotto laten weten dat er veel punten zijn verspeeld door zijn team. Door deze fouten staat...

Video: Een terugblik op de eerste seizoenshelft van Red Bull

De eerste helft van het 2022-seizoen zit er op. Voor sommige teams waren de eerste dertien races een hel, maar voor sommige equipes juist...

‘Red Bull boekt enorme vooruitgang met eigen motorenproject’

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde RacingNews365.com heeft Red Bull haar eerste zelfgemaakte motor opgestart eerder deze week. De krachtbron moet een eerste opzet vormen...

‘Daniel Ricciardo in gesprek met vier F1-teams voor 2023-zitje’

McLaren-coureur Daniel Ricciardo is volgens de Amerikaanse zender ESPN met vier verschillende F1-teams in gesprek over een 2023-contract. Ricciardo's positie bij McLaren staat onder...