F1 Nieuws

Max Verstappen spreekt zorgen uit: 'Dan is dat gevaarlijk'

Max Verstappen spreekt zorgen uit: 'Dan is dat gevaarlijk'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen spreekt zorgen uit: 'Dan is dat gevaarlijk'

Max Verstappen spreekt zorgen uit: 'Dan is dat gevaarlijk'
Red Bull Content Pool

Tijdens een aflevering van F1 Talk - with Max Verstappen op Viaplay hebben Max Verstappen en Jos Verstappen gesproken over het gevaar van de huidige generatie Formule 1-auto's. Beide heren hebben oplossingen klaar om de sport nog een stukje veiliger te maken.

Verstappen senior geeft, gevraagd naar wat de Formule 1 veiliger kan maken, aan dat met name het gewicht van de auto's momenteel een grote rol speelt. Zouden de auto's namelijk een stuk lichter zijn, dan is de kans op een zwaar ongeluk ook gelijk een stuk kleiner. "Je zou de bolides lichter kunnen maken, want dan heb je ook gelijk een stuk minder harde impact", zo laat de voormalig Formule 1-coureur optekenen. Toch zullen sommige circuits altijd gevaarlijk blijven ongeacht het gewicht van een Formule 1-auto. "Het gewicht kan dus een rol spelen, maar sommige circuits zullen altijd gevaarlijk blijven", gaat de Nederlander verder.

Ook Verstappen junior onderkent het gevaar van sommige (straten)circuits. Als voorbeeld haalt de tweevoudig Formule 1-kampioen het stratencircuit van Jeddah aan. "De huidige auto's liggen zeer laag bij de grond. Op dat circuit (van Jeddah, red.) zijn de kerbstones onder een verkeerde hoek geplaatst. Hierdoor glijden we als coureurs over de kerbs heen en kan de vloer zomaar de grond raken. Dan zit een zwaar ongeluk in een klein hoekje", laat de regerend wereldkampioen weten.

Max Verstappen spreekt zorgen uit: 'Dan is dat gevaarlijk'

Wat zijn de oplossingen?

Als oplossing geven de beide Verstappens aan dat de radius van sommige bochten groter moet worden gemaakt. "Om te beginnen is de radius van sommige bochten niet goed, terwijl de snelheden in die gedeeltes van de baan zeer hoog zijn. De vorm van de kerbs moet anders of de ruimte die achter de kerbstones ligt, moet worden opgevuld. Hierdoor kun je eroverheen rijden zonder dat je auto de grond raakt."

Om veranderingen ook daadwerkelijk door te voeren, zijn er een drietal Formule 1-coureurs in gesprek gegaan met de FIA en de FOM. "Drie coureurs zijn in gesprek gegaan met de FIA en de FOM om de baan op enkele punten te verbeteren. Op de plek waar Mick Schumacher afgelopen seizoen de muur raakte, stonden bijvoorbeeld geen Tecpro-muren. Dat is geen goede ontwikkeling aangezien hij hierdoor met volle snelheid op een betonnen muur knalde", laat de Red Bull-coureur optekenen.

"Er zijn een aantal kleine zaken die anders kunnen, maar helaas worden die vaak vergeten. Als voorbeeld kun je kijken naar de hoek waaronder bepaalde muren worden geplaatst op een nieuw circuit. Sommige rondes rijdt een coureur met 300 kilometer per uur langs dat gedeelte van de baan en op het andere moment met 80 kilometer per uur om de banden af te koelen. Op normale rechte stukken zie je de ander dan aankomen, maar niet in Jeddah en dan is dat gevaarlijk", besluit Verstappen.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties