Volgende week vrijdag, tijdens de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Oostenrijk, zullen de Formule 1-coureurs rondrijden met een nieuwe specificatie van de Pirelli-achterbanden. De Italiaanse fabrikant heeft een nieuwe constructie ontworpen voor de achterbanden, waarmee een klapband als die van Max Verstappen in Bakoe, voorkomen moet worden.
Max Verstappen en Lance Stroll waren in Azerbeidzjan slachtoffer van een falend linker achterband van Pirelli, die bij beide heren na rondje dertig de geest gaf. Zowel Verstappen als Stroll reed op dat moment meer dan 300 kilometer per uur, waardoor iedereen van geluk mag spreken dat Max en Lance ongedeerd uit de auto konden stappen.
Vanaf de Grand Prix van Frankrijk gelden al nieuwe regels als het gaat om de minimale bandendruk. Pirelli en de FIA kunnen vanaf vorige week beter controleren of teams zich wel aan die minimale druk houden. Hierdoor werd de indruk gewekt dat Pirelli de schuld van de klapbanden bij de teams legde.
Alsnog een nieuwe band
Hoewel er geen fouten in de constructie van de huidige achterband gevonden werden, heeft Pirelli toch besloten, in overeenstemming met de FIA en de teams, om een nieuwe band te ontwerpen. Deze zou robuuster moeten zijn dan de huidige versie en dus minder snel moeten ploffen.
Mochten de coureurs positief zijn over de nieuwe banden tijdens de trainingen in Oostenrijk, wordt de nieuwe specificatie vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië gebruikt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties