Aston Martin-topman Adrian Newey heeft in gesprek met Auto, Motor und Sport laten weten dat 2026 zomaar een seizoen kan worden waarin het team met de sterkste krachtbron alle prijzen mee naar huis neemt. Mocht Newey gelijk hebben, dan kan 2026 zomaar een herhaling van 2014 worden.
In 2026 gaat de Formule 1 flink op de schop. Zo komt er een elfde team bij, verdwijnt de MGU-H en gaan teams veel meer gebruik maken van de MGU-K.
Ook zal er een soort 'push-to-pass'-systeem in het leven worden geroepen, waarmee het DRS-systeem komt te vervallen. Tenslotte zullen de teams gebruik gaan maken van volledige duurzame brandstoffen en worden de auto's lichter, kleiner en smaller.
Lees ook
Max Verstappen slaat van zich af na vragen over Lando Norris en spreekt 'idioten' aan
Ferrari-baas Fred Vasseur haalt claim Max Verstappen onderuit
Newey waarschuwt voor 2026-seizoen
Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is 2026 dan ook de grootste regelverandering in de Formule 1 ooit, aangezien zowel de motorische als de technische reglementen enorm op de schop gaan.
Ook Newey denkt dat 2026 een grote verandering wordt, al ziet de Brit wel een groot probleem voor 2026: alles draait namelijk om wie de sterkste motor heeft, zo denkt de ontwerper.
"Er moet een grote kans zijn dat het bij de start (van de nieuwe reglementen, red.) een motorformule is", begint Newey in gesprek met de Duitse publicatie Auto Motor und Sport.
"Ik kan me geen andere keer in de Formule 1 herinneren dat zowel het chassisreglement als het motorreglement tegelijkertijd zijn veranderd, en dat in dit geval het chassisreglement heel erg is geschreven om te proberen te compenseren voor, laten we zeggen, het motorreglement", gaat de Brit verder.
"Het is dus een extra dimensie. Er is een kans dat één fabrikant als beste uit de bus komt en dat het een door krachtbronnen gedomineerd reglement wordt, althans in het begin", zegt Newey.
"Als het om de verbrandingsmotor gaat, is er een kans dat iemand met een dominante verbrandingsmotor op de proppen komt die de hele formule meegaat, want op de manier waarop de reglementen zijn geschreven, is het heel moeilijk voor mensen die achterlopen om hun achterstand in te halen", voegt Newey toe.
"Als het aan de elektrische kant is, dan is er veel meer mogelijkheid om je achterstand in te halen. En aan de brandstofkant, die ook een rol kan spelen, is er in principe flexibiliteit, maar met dynobeperkingen en het feit dat alles zo geoptimaliseerd is, kun je niet zomaar een andere brandstof in een motor gooien die er niet voor geoptimaliseerd is", aldus Newey.
Nadeel voor Red Bull?
Volgens Newey is er dus weinig flexibiliteit als het gaat om de verbrandingskant van de motor. Voor teams die net aan een nieuw motoravontuur beginnen, kan dat dus voor problemen zorgen.
Velen gaan er al bij voorbaat van uit dat Red Bull Ford Powertrains, zoals het 2026-motorproject van Red Bull heet, een van de minder sterke verbrandingsmotoren zal zijn. Teams als Honda, Mercedes en Ferrari zullen daarentegen goed uit de bus komen, zo wordt gedacht.
Mocht Red Bull in 2026 inderdaad met een van de zwakste verbrandingsmotoren van de grid aan het seizoen beginnen, dan is er volgens Newey dus weinig kans om daar verandering in te brengen, aangezien de regels het volgens hem "heel moeilijk" maken "voor mensen die achterlopen om hun achterstand in te halen".
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties