Het avontuur van Liam Lawson bij Red Bull Racing zit er alweer op. De Nieuw-Zeelander kreeg dit jaar de kans om naast Max Verstappen te racen bij het Oostenrijkse topteam, maar heeft na twee races al te horen gekregen dat hij plaats moet maken. Voormalig teamgenoot Yuki Tsunoda zal hem vervangen, terwijl Lawson een stapje terugdoet en het seizoen afmaakt bij Visa Cash App Racing Bulls.
Lawson heeft zijn potentieel niet waar kunnen maken bij het team uit Milton Keynes. Aan het einde van vorig seizoen besloten Helmut Marko en Christian Horner om Lawson naast Verstappen te zetten, vanwege zijn grotere potentieel dan dat van Tsunoda. Echter krijgt de 23-jarige coureur niet de kans om zijn potentieel te tonen, aangezien hij al na twee races vervangen is.
Volgens Helmut Marko was er eigenlijk geen andere keuze en heeft het management van Red Bull toe moeten geven dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen in 2024, door Lawson boven Tsunoda te verkiezen: "Yuki was te inconsistent. Daarom hebben we unaniem voor Lawson gekozen. Maar door de toenemende druk kon hij [Lawson] vanaf de eerste dag in Australië niet presteren. Toen raakte hij in een neerwaartse spiraal. Het is als een bokser die knock-out is geslagen; Het is heel moeilijk om eruit te komen. In die zin was het een vergissing [om Lawson aan te stellen als teamgenoot van Max Verstappen, red.]."
Lees ook
Lewis Hamilton zorgt zelfs na slechte start voor bizar record bij Ferrari
Ralf Schumacher onthult: 'Horner lag in de clinch met Marko over nieuwe teamgenoot Max Verstappen'
Red Bull zelf verantwoordelijk?
Maar waarom is het avontuur van Lawson bij Red Bull zo vroeg ten einde gekomen? Volgens F1TV- en Sky Sports-analist Bernie Collins, die in het verleden werkzaam is geweest als strategie-ingenieur bij het Aston Martin F1-team, ligt het deels aan Red Bull zelf. De Noord-Ierse vergelijkt de situatie van Lawson namelijk met die van Mercedes-coureur Kimi Antonelli.
Bij het team van Toto Wolff heeft de Italiaan dit jaar ook zijn debuut gemaakt, maar tot nu toe maakt Antonelli een sterkere indruk. Volgens Collins ligt dat grotendeels aan het feit dat Antonelli in de winterstop een groot aantal testkilometers heeft gemaakt in de Mercedes-bolides van de afgelopen jaren. Als Lawson ook in een Red Bull had mogen testen - in plaats van de RB-bolide in 2024 - had dat een groot verschil kunnen maken.
"We hebben het veel gehad over Kimi Antonelli en het testen dat hij heeft gedaan voor Mercedes. Als hij dezelfde test zou doen in de Williams in plaats van de Mercedes-auto, zou hij niet hetzelfde beeld krijgen. Daarnaast hebben we gesproken over hoe lastig het is om met de Red Bull te rijden. Het is een heel specifieke auto. Het is niet hetzelfde als de Racing Bulls", begint Collins bij Sky F1.
"Wat ik graag had willen weten, wat we Christian hadden moeten vragen, is waarom Red Bull niet hetzelfde programma als Mercedes heeft gedaan met Liam Lawson, of wie er ook in het tweede zitje kwam te zitten. Waarom deed hij vorig jaar geen 60 testdagen [wat Antonelli wel heeft gedaan, red.] in een paar jaar oude Red Bull?"
"Die auto zal dezelfde kenmerken hebben en er zit geen limiet aan de kosten. Hij had in een veel sterkere positie in de auto kunnen stappen dan nu het geval is", aldus de analist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties