Lewis Hamilton zal de Grand Prix van Abu Dhabi vanaf de zeventiende plaats van start moeten gaan, nadat hij in de kwalificatie niet verder kwam dan Q1. Daar strandde de Brit, die in het verleden veel successen heeft geboekt met Mercedes. Tussen 2014 en 2020 werd Hamilton zes keer kampioen in zeven seizoenen, waarbij hij alleen in 2016 verslagen werd door teamgenoot Nico Rosberg.
Maar vanaf het 2021-seizoen is Hamilton een stuk minder succesvol. Dat jaar werd hij verslagen door Max Verstappen in de Red Bull, waarna Mercedes de plank volledig missloeg bij de nieuwe reglementen, wat ervoor zorgde dat Hamilton in de laatste drie seizoenen slechts twee overwinningen behaald heeft. Vooral de afgelopen paar races verliepen dramatische voor de zevenvoudig wereldkampioen, waardoor hij begon te twijfelen aan zichzelf.
Echter is dat inmiddels verleden tijd. Hamilton weet heel goed wat zijn sterke punten en kwaliteiten zijn en meent dat hij daar nog altijd goede resultaten mee zou moeten kunnen behalen. Dat dat niet lukt, vindt hij nogal verdacht. Als hij in Abu Dhabi kijkt naar de reden waarom het niet meer lukt bij het team waar hij na dit weekend afscheid van neemt, zegt Hamilton het volgende:
"De controle over de auto is niet het probleem en het probleem zit hem niet in mijn rijden, dat weet ik wel. Ik geloof ook niet dat het per se een kwestie van afstelling is. Zoveel is voor mij duidelijk...", zegt Hamilton mysterieus. Daarmee lijkt hij te wijzen op sabotage vanuit Mercedes, iets wat eerder dit seizoen ook al is geopperd.
Lees ook
George Russell wil Max Verstappen uitdagen: 'Max had dit jaar geen kampioen mogen worden'
Stewards helpen geruchten over Verstappen-complot niet na dubieuze beslissingen in Abu Dhabi
Mercedes-ingenieur kijkt naar het probleem
Andrew Shovlin, technisch directeur van het circuitteam bij Mercedes, heeft zijn licht ook laten schijnen over de problemen van Hamilton bij het team uit Brackley. Volgens Shovlin heeft het te maken met het feit dat de auto lastig te besturen is op lage snelheid, wat voor meer bandentemperatuur zorgt en daar kan Hamilton maar lastig mee omgaan.
"Als je zoekt naar een algemeen probleem, dan hebben we een auto die moeilijk te draaien is in de langzamere bochten. En de manier waarop de coureurs hem moeten draaien is door de achterkant naar binnen of naar buiten te gooien. Dat zorgt voor een verhoging van de bandentemperatuur en het omgaan met dat probleem vond Lewis erg moeilijk", aldus Shovlin.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties