Een herhaling van de Grand Prix van Japan zal in Bahrein niet plaats gaan vinden. Dat kan Max Verstappen nog voordat de race is begonnen alvast verklappen. De viervoudig wereldkampioen wist op het Suzuka International Racing Course een geweldige prestatie neer te zetten, door de McLarens in zowel de kwalificatie als de race te verslaan, maar dat zal in Bahrein niet gaan lukken.
De reden dat Verstappen in Japan zo goed mee kon met de McLarens was deels doordat de coureurs in de papaya-bolide niet het volledige potentieel uit de auto haalden, maar ook omdat de temperatuur zo laag was op Suzuka. Hierdoor viel de bandenslijtage ook mee en kon Red Bull dus de gehele race in de buurt blijven van het tempo van de McLarens. Echter zal dat in Bahrein een ander verhaal zijn.
Het Bahrain International Circuit staat bekend om het agressieve asfalt en de temperaturen liggen hier een stuk hoger dan in Japan - rond de dertig graden. Dit gaat voor meer bandenslijtage bij de RB21 zorgen en dat heeft weer langzamere rondetijden tot gevolg.
"Het zal ernstiger zijn, ik bedoel in de eerste stint in Australië werden we kapot gereden door oververhitting en bandenspanning in het algemeen, hetzelfde gebeurde in China en ik zou zeggen tot op zekere hoogte ook in Suzuka", begint Verstappen. "Je kon daar [in Japan] niet inhalen, maar Lando kwam aan het eind van de eerste stint dichterbij en ik wist dat dat eraan zat te komen, maar ik reed gewoon mijn eigen tempo."
"Natuurlijk wordt het hier heet, we rijden 's nachts zodat het wat afkoelt, maar het is nog steeds heet met een agressief asfalt, dus op papier van wat we tot nu toe dit seizoen hebben gezien, is dat niet ideaal voor ons in vergelijking met McLaren."
Lees ook
Fernando Alonso steekt loftrompet over Max Verstappen en sneert naar Lewis Hamilton
Formule 1-teams in 'crisis-overleg' over 2026-regels: enorme verschillen tussen krachtbronnen
Red Bull-auto niet meer hetzelfde
Verstappen geeft daarna aan dat Red Bull moet zorgen dat ze 'verbeteringen in de auto vinden', zodat de banden zich beter zullen gedragen. Als hij de vraag krijgt hoe dat in godsnaam mogelijk is, nadat zij in 2023 juist het hele veld op grote achterstand zette door het gebrek aan bandenslijtage, zegt de Nederlander: "Auto's veranderen, mensen evolueren, teams evolueren, toch? Dus wat er in 2023 gebeurde, is niet meer hetzelfde."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties