Red Bull Racing kende een dramatische kwalificatie in Singapore en Max Verstappen had in het begin geen flauw idee wat er precies aan de hand was met de RB19. Het gehele seizoen is zijn auto de beste van het veld geweest, maar ineens reed hij rond in een middenveld-auto in Singapore.
Tijdens de kwalificatie kwam Red Bull niet verder dan een elfde en dertiende plaats, wat voor veel vragen zorgde bij Verstappen en Christian Horner. Maar inmiddels weet Max wat er loos was: de gekozen set-up van Red Bull werkte voor geen meter doordat de auto te laag aan de grond lag.
Voorgaand aan de kwalificatie maakte Auto, Motor und Sport al bekend dat Red Bull de set-up van de RB19 aan had gepast na VT3, om zo meer performance uit de auto te halen. De auto werd lager aan de grond gelegd en het team was ervan overtuigd dat dit zou werken op het Marina Bay Street Circuit. Maar tijdens de kwalificatie bleek dat dit niet het geval was.
"Ik had niet verwacht op pole te staan, maar dit had ik ook niet zien aankomen. Maar we hebben het het gehele weekend al lastig. Ik denk dat het in de derde vrije training niet zo slecht was, maar toen probeerden we weer wat dingen aan de auto voor de kwalificatie en dat heeft ervoor gezorgd dat de auto weer onbestuurbaar was", begint Max bij Sky Sports.
Stuiterende RB19
De auto werd lager gelegd, maar daardoor stuiterde de RB19 over het asfalt en hadden Verstappen en Pérez geen grip meer. Dat zorgde voor de dramatische kwalificatie.
"De auto was ontzettend aan het stuiteren en in de harde remzones. Telkens als ik laat en hard wilde remmen, kwamen met voorbanden bijna van de grond. Dus ja, zoals ik op de radio ook al zei, het was gewoon een shockerende ervaring. Je probeert dan ook op de auto te leunen, maar die gleed ook de hele tijd weg. Het was dus erg lastig te besturen", aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties