F1 Nieuws

Uitslag derde vrije training F1 Grand Prix Bahrein 2025

McLaren-coureur Lando Norris tijdens VT1 in Bahrein
BSR Agency
F1 Nieuws

Uitslag derde vrije training F1 Grand Prix Bahrein 2025

McLaren-coureur Lando Norris tijdens VT1 in Bahrein
BSR Agency

De Formule 1-coureurs zijn klaar met trainen voor de Grand Prix van Bahrein. Na de vrijdagsessies, waar Red Bull Racing totaal geen goed gevoel aan overhield met de RB21 van Max Verstappen en Yuki Tsunoda, hadden de teams nog één keer de tijd om de afstellingen van de bolides aan te passen, voordat alles en iedereen in parc fermé gaat, voor de start van de kwalificatie.

Op het Bahrain International Circuit waren de omstandigheden tijdens VT3 niet anders dan in de sessies op vrijdag. Er is nog altijd erg weinig grip op het normaliter zo agressieve asfalt, waardoor de rondjes niet makkelijk aan elkaar te knopen waren. Dat merkte Max Verstappen direct in zijn eerste snelle rondje op de zachte banden.

De Nederlander bleef lange tijd binnen, nadat de sessie van start ging, in de hoop dat zijn concurrenten de baan schoon zouden vegen en er wat meer grip zou ontstaan als hij voor het eerst naar buiten kwam. Toen het eenmaal tijd was voor Verstappen om zijn eerste snelle ronde te rijden, merkte hij gelijk dat de grip er nog niet was - voor zijn Red Bull RB21 tenminste.

Lando Norris en Oscar Piastri wisten direct 'snel' te gaan, al waren de McLarens meer dan twee seconden langzamer dan ze in de tweede vrije training waren. Norris ging eerst naar een 1:33.796, waarna hij direct van P1 werd getikt door zijn teamgenoot, die bijna een halve seconde extra wist te vinden. Op hetzelfde moment was ook Max Verstappen op de baan, maar hij moest zijn ronde afbreken na bocht 11, waarin hij veel onderstuur kende, wijd ging en terug reed richting de pits.

Over de radio liet Verstappen weten dat zijn Red Bull 'f*cking terrible' aanvoelde, wat de knappe koppen in de fabriek in Milton Keynes aan het denken zal brengen. Het lijkt het team niet gelukt te zijn om de auto van Verstappen 'ondersteboven' te keren en een betere afstelling te vinden, iets wat in Japan wel gebeurde.

Problemen voor Nico Hülkenberg

Net over de helft van de training viel de Sauber van Nico Hülkenberg stil, nadat de auto in anti-stall schoot en hij zijn groen/zwarte-bolide aan de zijkant van de weg moest parkeren. De Duitser wist in de buurt van een marshalpost stil te komen staan, waardoor er slechts een Virtual Safety Car aan te pas hoefde te komen en de rode vlag niet nodig was, wat ervoor zorgde dat de sessie door kon gaan en de coureurs geen waardevolle trainingstijd hoefden te missen.

Vlak nadat de VSC voor de stilstaande Sauber van Hülkenberg werd opgeheven, wist Max Verstappen op zijn gebruikte zachte banden eindelijk een tijd neer te zetten. De Nederlander snelde naar een 1:33.558, waarmee hij tweeënhalf tiende langzamer was dan Oscar Piastri, die zijn tijd wel een stuk eerder in de sessie neerzette.

McLaren zet het complete veld te kakken

Aan het einde van de derde vrije training liet McLaren eindelijk zien waar het écht toe in staat is, als ze de auto in het juiste werkvenster krijgen. Oscar Piastri zette een tijd van 1:31.646 neer, waarmee hij bijna zeven tienden sneller was dan teamgenoot Lando Norris. Charles Leclerc kwam als derde coureur over de streep, maar hij moest al meer dan acht tienden van een seconden toegeven op de MCL39 van Piastri.

En het pijnlijke: Norris en Leclerc waren de enige twee coureurs die binnen een seconde van de tijd van Piastri kwamen. De rest van het veld werd op meer dan een volledige seconde gezet, waarbij Max Verstappen zelfs bijna 1.4 seconde moest toegeven op de nummer drie in het kampioenschap. Ook de Mercedessen en Ferrari-coureur kwamen er niet aan te pas, waardoor de vrees van het veld waarheid werd: er zit veel meer snelheid in de McLaren dan we in de eerste races van het seizoen zagen.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties