De kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten zit er op. Nadat de coureurs al een druk weekend achter de rug hadden, met de eerste vrije training, de sprint kwalificatie en de Sprint op zaterdag, zijn nu de snelle rondes om de startgrid voor zondag te bepalen verreden. Daarin werd duidelijk dat het vooraan het veld onwijs spannend was.
Aan het begin van de sessie kwamen veel coureurs met een set gebruikte banden de baan op, om te kijken of de aanpassingen die zijn gemaakt na de Sprint ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben gehad. Bij Red Bull Racing zag men direct dat de RB20 een stuk beter presteerde dan in de voorgaande races, waarbij Max Verstappen vanaf de eerste ronde vertrouwen had in zijn auto. Dit was echter niet het geval voor Lewis Hamilton in de Mercedes.
De Brit, die op vrijdag nog een pole voor de Sprint aan zich voorbij zag gaan door een gele vlag, was in de echte kwalificatie totaal kansloos. Hamilton vloog er in de eerste kwalificatiesessie al uit en moest genoegen nemen met de negentiende plaats, wat ervoor zorgde dat hij een inhaalrace zal moeten rijden op het Circuit of the Americas. De baan waar hij in het verleden zo vaak succesvol is geweest - Hamilton wist vijf keer te winnen in Austin - was hem dit keer niet goed gezind.
Overigens leek ook de McLaren van Lando Norris en Oscar Piastri niet helemaal lekker te lopen. De auto die in de afgelopen maanden dominant is geweest, kwam in Q1 niet verder dan de tiende en twaalfde plaats.
Lees ook
Max Verstappen heeft duidelijke mening over 'oneerlijke behandeling' Daniel Ricciardo door Red Bull
'Red Bull vrijgesproken door FIA, team van Max Verstappen wijst nu naar McLaren'
Wederopstanding McLaren in Q2
Waar McLaren in het eerste deel van de kwalificatie moeite leek te hebben met de auto, was Lando Norris in Q2 wel direct snel en wist hij Max Verstappen in zijn eerste run met twee tienden te verslaan. Echter deed Norris dat wel op een nieuw setje zachte banden, terwijl Verstappens banden al een keer gebruikt waren. Toen de Nederlander even later wisselde naar een vers setje softs, ging hij bijna drie tienden sneller dan Norris was gegaan, waardoor hij weer terugkeerde op de eerste positie.
Aan de achterkant van de top 10 was het aan het einde van de sessie nogal spannend, met meerdere coureurs die streden om Q3 te bereiken. Uiteindelijk kwamen Liam Lawson [die een fikse straf krijgt voor de race in Austin], Lance Stroll, Esteban Ocon, Nico Hülkenberg en Yuki Tsunoda tekort om de laatste sessie te bereiken.
George Russell verpest feestje Verstappen
In de derde kwalificatiesessie leek het lange tijd een gevecht tussen Lando Norris en Max Verstappen te worden, die in hun eerste runs in Q3 erg dicht op elkaar zaten. Waar in de eerdere sessies Verstappen telkens bovenaan stond, was het dit keer de McLaren van Lando Norris die de betere tijd had. In de tweede run van Verstappen leek hij veel tijd te kunnen winnen op Norris, aangezien hij in sector 1 al twee tienden pakte op zijn titelrivaal, maar het maakte allemaal niks uit...
Mercedes-coureur George Russell plantte zijn auto in de muur in bocht 19, waardoor de rode vlag gezwaaid werd en Norris daarmee niet meer ingehaald kon worden. De Brit eindigde mede hierdoor op pole, met Max Verstappen vlak achter zich. Dat betekent dat het een titanengevecht wordt, tijdens de race op zondag.
Echter kan Verstappen in de race niet rekenen op enige steun vanuit teamgenoot Sergio Pérez, aangezien de Mexicaan niet verder kwam dan de tiende positie, nadat zijn eerste ronde werd weggenomen door track limits. Ook zijn tweede run viel in het water, waar Russell schuldig aan was. Hierdoor staat Verstappen er alleen voor in Austin.
QUALIFYING CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) October 19, 2024
Lando Norris' first flying lap is good enough for pole after George Russell's crash late in Q3 brought out the yellow flags #F1 #USGP pic.twitter.com/DgQ2DXKM4i
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties