Max Verstappen heeft weer een enorme kans om het 2025 Formule 1-kampioenschap te winnen. De Nederlander staat na de Grand Prix van Las Vegas nog maar 24 punten achter Lando Norris en gelijk in punten met Oscar Piastri, vanwege de dubbele DNF van de McLaren-coureurs.
De FIA heeft Norris en Piastri uit de competitie gehaald, omdat zij in Vegas gebruik hebben gemaakt van een illegale bolide. De plank onder de auto is namelijk te ver gesleten, nadat ze werden gecontroleerd na de race. Volgens de FIA scheelde het overigens niet veel, of de McLaren-auto's waren wél legaal verklaard.
Zowel Norris als Piastri hadden bijna een legale auto tot hun beschikking, waarbij vooral het achterste deel van de plank enorm dicht tegen de limiet zat.
"De achterste skids van auto 81 [Oscar Piastri] zijn gemeten en bleken dunner te zijn dan de minimale dikte van 9 mm die is voorgeschreven in artikel 3.5.9 van het technisch reglement. De relevante metingen waren 8,88 mm aan de voorkant en 8,93 mm aan de achterkant. Het meetapparaat was een Mitutoyo-micrometer, aangeschaft in mei 2025, en volgens de specificaties van de fabrikant nauwkeurig tot op 0,001 mm", schreef de FIA in het rapport over de auto van Piastri.
Lees ook
Schok in F1-paddock: 'McLaren gebruikte maandenlang illegaal onderdeel’
FIA geeft tekst en uitleg over dubbele diskwalificatie McLaren
FIA past document aan
Maar niet veel later haalde de FIA dit document weer offline, waarna ze een aanpassing deden aan het document. Het zorgde even voor zorgen bij fans van Max Verstappen, die vreesden dat McLaren alsnog een klacht had ingediend en de zaak had gewonnen van de FIA.
Dat was echter niet het geval. De FIA haalde het document offline, omdat de metingen bij de auto van Piastri niet juist gecommuniceerd werden. De plank onder de auto van de Australiër was namelijk verder gesleten dan de FIA communiceerde naar de wereld.
"De achterste skids van auto 81 [Oscar Piastri] zijn gemeten en bleken dunner te zijn dan de minimale dikte van 9 mm die is voorgeschreven in artikel 3.5.9 van het technisch reglement. De relevante metingen waren 8,96 mm aan de voorkant en 8,74 mm aan de achterkant. Het meetapparaat was een Mitutoyo-micrometer, aangeschaft in mei 2025, en volgens de specificaties van de fabrikant nauwkeurig tot op 0,001 mm", aldus de FIA, na een aanpassing van het document.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties