F1 Nieuws

Dé opvallende reden voor de problemen van Yuki Tsunoda bij Red Bull

Yuki Tsunoda en personal trainer tijdens GP Bahrein
BSR Agency
F1 Nieuws

Dé opvallende reden voor de problemen van Yuki Tsunoda bij Red Bull

Yuki Tsunoda en personal trainer tijdens GP Bahrein
BSR Agency

Yuki Tsunoda begon zijn avontuur bij Red Bull Racing voortvarend, tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Japan, waarna hij ook een succesvolle Q1 kende in de kwalificatie. Echter ging het in Q2 mis, nadat hij een verkeerde manier had gebruikt om zijn banden op te warmen, waardoor de Red Bull RB21 uit het werkvenster viel.

De Japanner kwam daardoor niet verder dan P15 in de kwalificatie, wat door een straf voor Williams-coureur Carlos Sainz uiteindelijk de veertiende startplek werd. In de race wist hij op te klimmen tot de twaalfde stek, maar punten leverde het niet op voor Tsunoda. En ook in Bahrein is het raceweekend tot nu toe moeizaam geweest voor Yuki.

Op de vrijdag wist hij beide keren geen goede afstelling te vinden aan de auto - waar teamgenoot Max Verstappen ook last van had - maar in tegenstelling tot de Nederlander kon Tsunoda geen snelheid uit zijn RB21 wringen. Dat zorgt ervoor dat hij nóg meer respect heeft voor de viervoudig wereldkampioen, maar het maakt het begin van zijn carrière bij Red Bull een stuk lastiger.

Inmiddels heeft Tsunoda aangegeven dat hij heeft ontdekt wat het grote probleem van de Red Bull-auto is, maar er is volgens The-Race nog wat aan de hand. De communicatie tussen de Japanner en de ingenieurs van Red Bull wil nog niet helemaal vlotten, waardoor het lastig is om de juiste dingen aan te passen aan zijn auto. Het Britse medium spreekt van een 'cultuurshock' voor Yuki.

Miscommunicatie met race-engineer

Volgens Tsunoda zelf is dat inderdaad een belangrijke reden waarom zijn begin bij Red Bull nog niet gaat zoals gehoopt. Er is nog altijd te veel miscommunicatie tussen zijn race-engineer en hemzelf, wat ervoor zorgt dat het lastig is om echt vooruitgang te boeken. Echter weet de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen ook dat dat bij het proces hoort van een wissel tussen teams.

"Er was veel miscommunicatie binnen onze kant van de garage, bijvoorbeeld over de radio. Dat hoort bij het leerproces, want het is nog maar de vijfde sessie sinds ik erin ben gestapt. Het was duidelijk niet de beste sessie", zei Tsunoda na de trainingen in Bahrein.

“We moeten het veel soepeler laten verlopen aan de operationele kant, de warm-up, de veranderingen en alles. Het was over het algemeen behoorlijk rommelig. We moeten deze situatie in de toekomst gewoon vermijden. Maar misschien moeten ik en Woody [Richard Wood, race-engineer van Tsunoda, red.] vanavond samen iets gaan doen om de relatie verder uit te bouwen.”

Nieuw team de grote reden

Het is overigens niet de eerste keer dat Yuki Tsunoda met een nieuwe race-engineer heft gewerkt binnen de Formule 1, maar wel dat dat gebeurt in combinatie met een teamwissel. Bij Visa Cash App RB - nu Racing Bulls - kreeg hij een nieuwe engineer, maar die was al langer werkzaam in de Italiaanse renstal en wist dus precies hoe alles werkte. Bij Red Bull is alles nieuw voor Yuki en dus ook de werkwijze.

"Met een nieuwe engineer is de communicatie heel anders dan hoe ik het vroeger deed met VCARB. Ook al ben ik bij VCARB ook overgestapt naar een nieuwe engineer, hij zat al een paar maanden in het team, dus hij wist hoe ik communiceerde met de engineer die ik eerst had.”

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties