In 2026 zullen de nieuwe Formule 1-regels geïntroduceerd worden en Williams-coureur Alex Albon heeft zijn collega's een kleine waarschuwing gegeven. Volgens de Britse Thai worden de auto's volgend jaar lastiger te besturen, waarbij vooral het mentale aspect een extra dimensie krijgt.
Met de huidige auto's is iedere coureur helemaal gewend om met het materiaal om te gaan. Ook de V6-hybride krachtbronnen zijn inmiddels zo'n belangrijk onderdeel van het leven van de F1-coureur dat ze kunnen lezen en schrijven met de motoren. Echter zal dat in 2026 veranderen, aangezien de FIA dat jaar - naast een compleet nieuw chassis - ook nieuwe krachtbronnen zal introduceren.
De nieuwe motor zal voor 50% aangedreven worden door de batterij, wat volgens Max Verstappen en Charles Leclerc een stuk minder prettig aanvoelt dat wat ze nu tot hun beschikking hebben. Verstappen liet in 2023 nog weten dat de batterij het geen volledige ronde volhoudt op een circuit als Monza en dat coureurs zullen moeten terugschakelen op het einde van het lange rechte stuk, om de batterij op te laden voor de volgende ronde.
Ook voormalig teamgenoot Alex Albon heeft inmiddels redelijk negatief gereageerd op de 2026-reglementen, nadat hij de nieuwe auto's in de simulator getest heeft. Volgens de Williams-coureur zal het voor de F1-rijders lastiger worden om met de auto's om te gaan, waarbij vooral de motoren veel meer aandacht nodig hebben. En daar zit volgens de Thai ook direct de meeste winst voor de coureurs.
Lees ook
Max Verstappen geeft update over restant F1-seizoen en krijgt reactie van teambaas
Mercedes-baas doet opvallende onthulling over gesprek met Max Verstappen
'Misbruik' van het systeem
Volgens Albon kunnen coureurs die zich het beste kunnen aanpassen op het nieuwe systeem - de nieuwe krachtbron en het chassis - een grote voorsprong pakken op de rijders die er wat meer moeite mee hebben. Het draait in de ogen van de voormalig Red Bull-coureur niet meer alleen om hoe goed een coureur in de bochten is, maar ook hoe goed iemand om kan gaan met de nieuwe motoren.
"De coureurs die hier echt goed zullen presteren, zijn degenen die zich goed kunnen aanpassen", zegt Albon over de 2026-motor bij Motorsport Week. "Je moet heel openstaan voor hoe je met deze auto's moet rijden, en ik geloof dat de coureurs die het vermogen hebben om ermee te rijden en begrijpen hoe ze ermee moeten rijden een voordeel hebben."
"Je hebt een beetje krachtbron-clipping [het verminderen van vermogen aan het einde van een recht stuk door het leeglopen van de batterij, red.] en al dat soort dingen, maar voor volgend jaar wordt het een wat completer pakket om dat te bereiken. Er is veel dat de coureur moet doen. Ik denk niet dat het altijd alleen maar gaat om hoe goed de coureur in de bochten is."
De Thai waarschuwt de FIA dan ook: een coureur die snel doorheeft hoe hij het systeem kan 'misbruiken', kan daar weleens veel voordeel uit halen: "Een coureur die slim is en het systeem begrijpt en misbruikt, die begrijpt hoe het werkt en er efficiënt mee omgaat, zal daar ook prestaties in vinden."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties