Vanaf 2026 zullen Red Bull Racing en AlphaTauri gebruik gaan maken van Red Bull Powertrains-motoren. Afgelopen jaar begon het Oostenrijkse team aan de ontwikkeling van de eigen motorafdeling en ondertussen zijn ze al flink aan de weg aan het timmeren, waarbij Ford de motorpartner zal zijn.
Met de komst van Ford haalt Red Bull veel know-how binnen als het gaat om het bouwen van motoren, maar niet als het gaat om de huidige V6 hybride Formule 1-motoren. Volgens Helmut Marko is dat een risico dat Red Bull bereidt is om te nemen, omdat de Amerikanen juist erg goed zijn in het elektrische gedeelte van de motor. Dat is ook direct het lastigste aspect aan de huidige krachtbronnen.
"Daar zijn we ons bewust van", reageert Marko op het feit dat het samenwerken met nieuwkomer Ford een risico is. "Daarom vertrouwen we op veel ervaren mensen en denken we dat het goed gaat komen."
"De huidige feedback op de interne verbrandingsmotor geeft ons vertrouwen en ik verwacht niet dat wij met een achterstand beginnen. De betrouwbaarheid zal ook snor zitten", is Marko vol vertrouwen bij Formel1.de.
Lees ook
Max Verstappen oogst bijval van Aston Martin-baas na dreigement over vertrek
'Sebastian Vettel keert na 2023 terug bij Red Bull Racing'
"Daarnaast hebben we in Ford een partner die, als het komt op het elektrische gebied van de motor, erg groot is. Als zij iets niet 'in-house' kunnen, zorgen ze ervoor dat ze samenwerken met jonge bedrijven. Als het gaat om batterijen kunnen wij nog veel leren, dus dit is een belangrijke toevoeging voor ons en hiermee denken we competitief te zijn", zo sloot Marko af.
Meerdere Red Bull-motoren draaien al
Helmut Marko liet onlangs al weten dat de Red Bull Powertrains-fabriek al op volle toeren draait. Het nieuwe gebouw in Milton Keynes heeft al meerdere motoren van de bank laten rollen, welke Max Verstappen na 2026 zal gaan gebruiken.
Volgens de Oostenrijker loopt alles tot nu toe volgens planning en zijn de verbeteringen al duidelijk te zien aan de krachtbron.
"Sinds het midden van vorig jaar draaien er zes testbanken in ons hoofdgebouw. Meer dan één motor is er al voltooid. De verbeteringen zijn al duidelijk te zien en het is gewoon de manier waarop je een motor ontwikkelt. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding van de ERS-activiteiten, die af moeten zijn in een à twee maanden. We liggen dus goed op schema"
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties