Dat de McLaren Racing MCL39 een betere auto is dan de Red Bull Racing RB21 is geen geheim. Tijdens de eerste drie races van het seizoen heeft Max Verstappen moeten toezien hoe zijn grootste titelrivaal telkens met een snellere auto rondreed, terwijl hij gebruik moest maken van een lastig te besturen bolide. Maar waar zit het verschil hem nou in?
Naast het feit dat de RB21 grip mis, overal meer balans nodig heeft én nog altijd de banden oververhit, is het grootste probleem voor Max Verstappen het onderstuur. Als er iets is wat de Nederlander haat, is het het feit dat hij zijn auto niet op tijd in kan sturen voor een bocht, aangezien dat nooit de snelste manier is om een ronde te rijden.
Verstappen wil een auto met een sterke 'front-end', wat betekent dat de neus ontzettend scherp instuurt. Op die manier kan hij zijn auto in de bocht 'gooien' en door zijn talent weet hij de achterkant onder controle te houden, waarmee hij ijzingwekkend snelle rondetijden weet te rijden. Echter kan de Limburger dat nu niet tentoonstellen.
Dit vanwege het feit dat zijn Red Bull te veel onderstuur heeft - veel meer dan de McLaren MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri. Dat werd pijnlijk duidelijk tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Bahrein.
Stuuruitslag McLaren MCL39
Onderstaand is een foto te zien van de McLaren MCL39 van Oscar Piastri, in de veertiende bocht van het Bahrain International Circuit. De Australiër, op dit moment derde in het kampioenschap, kan zijn auto vrij scherp insturen en heeft niet al te veel stuuruitslag nodig - wat laat zien dat de McLaren weinig onderstuur heeft en dus snel door de bochten kan komen. Iets waar op dit moment Verstappen alleen van kan dromen.
Bekijk de stuuruitslag van Oscar Piastri hieronder:

Lees ook
Bernie Ecclestone ziet Mercedes bizarre beslissing nemen en coureur slachtofferen voor Max Verstappen
Red Bull en Honda zadelen Max Verstappen met groot probleem op in titelstrijd met Lando Norris
Stuuruitslag Red Bull Racing RB21
Waar Piastri dus niet al te ver hoeft in te sturen om de bocht te halen, is bij Red Bull Racing het tegenovergestelde het geval. Op exact hetzelfde punt in de veertiende bocht heeft Verstappen veel meer stuuruitslag dan de McLaren-coureur, wat laat zien dat hij zijn auto niet op tijd kan roteren en hierin rondetijd verliest ten opzichte van Piastri - die inmiddels al meer op zijn gas kan om uit te accelereren.
Het is hét probleem van de RB21 van Max Verstappen - samen met andere problemen - waardoor hij op dit moment geen bedreiging kan vormen voor de McLaren-coureurs. In ieder geval niet dit weekend in Bahrein, waar zijn auto kansloos lijkt ten opzichte van het geweld van de Papaya-auto's.
Bekijk de stuuruitslag van Max Verstappen hieronder:

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties