F1 Nieuws

Stewards zijn spijkerhard en delen driedubbele straf uit aan Red Bull-coureur in Brazilië

Yuki Tsunoda rijdt achter Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2025
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Stewards zijn spijkerhard en delen driedubbele straf uit aan Red Bull-coureur in Brazilië

Yuki Tsunoda rijdt achter Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2025
Red Bull Content Pool

Waar Max Verstappen een memorabele race reed tijdens de Grand Prix van Brazilië, beleefde Yuki Tsunoda een dag om snel te vergeten. De Japanner eindigde de race op de laatste plaats - van de geëindigde auto's - en sloot het Grand Prix-weekend af met meer strafpunten dan daadwerkelijk gescoorde punten in de Sprint en de hoofdrace.

Waar hij op zaterdag al een verschrikkelijke dag kende, net als teamgenoot Max Verstappen, was het voor Tsunoda op zondag niet veel beter. In tegendeel, de Red Bull-coureur was tijdens de race nóg ongelukkiger dan in de kwalificatie - waar hij als negentiende eindigde. In de race kende Tsunoda een crash met Lance Stroll, waar hij een straf voor kreeg, waarna hem nog een straf werd opgelegd voor het niet juist inlossen van de eerste tijdstraf.

Dit zorgde uiteindelijk voor een gezamenlijke tijdstraf van twintig seconden, wat ervoor zorgde dat hij als allerlaatste coureur over de finish kwam. Tsunoda had meer dan tien seconden achterstand op de een-na-laatste coureur die de eindstreep haalde en scoorde daarmee nul punten. Wat hij wel scoorde waren strafpunten. De teamgenoot van Max ontving twee strafpunten voor zijn incident met Stroll en staat daarmee op zeven punten in de laatste twaalf maanden - één minder dan Oscar Piastri.

Uitleg stewards over driedubbele straf

De stewards legden Tsunoda dus een driedubbele straf op: twee tijdstraffen van tien seconden én twee strafpunten, waardoor de Grand Prix van Brazilië een ware nachtmerrie was voor de Japanner. Maar onterecht waren de straffen allerminst, zo maakten de stewards ook duidelijk in hun oordeel.

"In ronde 6 naderde auto 22 [Tsunoda] bocht 8 met veel meer snelheid dan de auto's voor hem, kwam aan de binnenkant achter auto 18 [Stroll] terecht en raakte de achterkant van die auto, waardoor een botsing ontstond en auto 18 in een spin terechtkwam. De stewards oordeelden dat auto 22 volledig verantwoordelijk was voor het incident en legden de standaardstraf voor het veroorzaken van een botsing op", zeiden de FIA-officials over de touché met Stroll.

Over de verkeerd ingeloste tijdstraf, wat de fout was van een Red Bull-monteur, zeiden de stewards het volgende:

"De stewards bekeken videobeelden waaruit bleek dat auto 22 de pitstraat binnenreed om een tijdstraf van 10 seconden uit te zitten. Terwijl de auto stil stond om de straf uit te zitten, begon een monteur onmiddellijk aan de auto te werken door de moer van het linkerachterwiel los te draaien met een wheelgun, nog voordat de 10 seconden waren verstreken. Volgens artikel 54.4 c) van het FIA Formule 1-sportreglement mag er geen werk aan een auto worden verricht terwijl een tijdstraf wordt uitgezeten. Voor alle duidelijkheid: elk fysiek contact met de auto, hetzij met de hand, hetzij met gereedschap of apparatuur, wordt beschouwd als “werken” aan de auto."

"Aangezien de monteur vóór het verstrijken van de strafperiode met de werkzaamheden begon, werd de straf niet correct uitgevoerd. De stewards leggen daarom een extra tijdstraf van 10 seconden op", aldus de stewards.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties