In november staat de Grand Prix van Las Vegas op de planning. Op The Strip zullen de Formule 1-coureurs een spectaculaire show weggeven, maar het is nog maar de vraag hoe veilig het gaat zijn.
Las Vegas ligt in de woestijn in Nevada, waar de temperatuur in de zomer al gauw richting de 30 graden oploopt, koelt het in de nacht vaak flink af, zeker in de winterperiode. Aangezien de nachtrace in het donker wordt verreden op zaterdagavond, zal de temperatuur een stuk lager zijn dan normaal tijdens een F1-weekend.
Er wordt een buitentemperatuur van 10 graden verwacht tijdens de kwalificatie en de race. Ook de baan zal daardoor niet veel warmer zijn, aangezien de temperatuur overdag ook maar rond de 15 graden zal liggen. Dit is een gevaarlijke situatie voor de coureurs, omdat de banden op deze manier niet op de juiste manier op zullen warmen.
Tegenover Motorsport.com laten onder andere Mercedes trackside engineering director Andrew Shovlin en AlphaTauri race director Jonathan Eddolls weten dat het een lastige race zal worden voor de banden.
"Het hangt er vanaf hoe koud het precies is, want als de baantemperatuur onder de tien graden daalt, begeef je je in een gebied waar je wintertests doet. Het is dan heel moeilijk voor de banden om ze aan het werk te krijgen. Het wordt dus interessant om in die omstandigheden te racen en te kwalificeren", begint Shovlin.
De Mercedes-topman kan daarom ook nog geen voorspelling doen over het weekend in Vegas: "Zoals ik al zei, als het aan de koude kant van de voorspellingen is, is het moeilijk om te weten hoe de banden zullen werken."
Lees ook
Karun Chandhok zou radicale beslissing nemen als Red Bull-baas: 'Hij zou reservecoureur worden'
Sergio Pérez benoemt pijnpunt tijdens GP Japan: 'Zeker met de hogere temperaturen'
Wintertest-taferelen
Ook Jonathan Eddolls van AlphaTauri meent dat de omstandigheden tijdens het Grand Prix-weekend in Las Vegas doet denken aan de wintertest in Barcelona. Ook daar kon het erg koud zijn, waarbij er soms zelfs sneeuw te vinden was op het asfalt.
"De temperaturen zullen waarschijnlijk een van de grootste uitdagingen zijn. Ik denk dat we een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden verwachten, dus het lijkt erg op de wintertest. Dat is een hele stap weg van waar we de huidige banden gaan gebruiken in vergelijking met wat we gewend zijn in een normaal seizoen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties