Het team van McLaren maakt gebruik van een slimme truc als het gaat om de flexibiliteit van de achtervleugel van de MCL38. Uit meerdere hoeken wordt duidelijk dat de achtervleugel van de MCL38 meer doorbuigt dan bij andere teams het geval is en dat kan voor een groot voordeel zorgen gedurende een race.
Formule 1-auto's komen onder een hoop druk te staan. Het is dan ook alleen maar normaal dat sommige onderdelen van een auto ietwat flexibel zijn. Echter, er zijn binnen die flexibiliteit kaders opgesteld door de FIA en de Formule 1 zou de Formule 1 niet zijn als de teams graag het randje van die reglementen op zouden zoeken.
Lees ook
Max Verstappen kan fluiten naar updates: 'Het heeft enorm veel schade opgeleverd'
Video: De reactie van Max Verstappen na afloop van de race bij Sky Sports
Max Verstappen reed met drie wielen in Azerbeidzjan: 'Ik kon er helemaal niks mee'
McLaren maakt gebruik van 'flexi-wing'
Zo lijkt ook nu weer het geval te zijn. Op meerdere beelden (die hieronder te zien zijn) wordt namelijk goed zichtbaar dat de achtervleugel van de McLaren MCL38-bolide erg veel doorbuigt op het rechte stuk. In de remzone 'schiet' de achtervleugel vervolgens weer terug naar zijn originele staat.
Het voordeel van zo'n flexibele achtervleugel is dat er op het rechte stuk minder luchtweerstand is. De vleugel is immers platter en houdt dus minder lucht tegen, iets wat de snelheid in een rechte lijn ten goede komt.
In de remzone keert de neerwaartse druk vervolgens weer terug doordat de vleugel terug 'schiet' naar zijn originele staat. Zonder de setup van de auto aan te passen, is er dus een groot voordeel op het rechte stuk als het gaat om topsnelheid.
Online zijn er een hoop mensen die stellen dat de truc van McLaren "illegaal" is en moet worden aangepakt. Het is echter nog maar zeer de vraag of en hoe de FIA gaat ingrijpen bij McLaren. Het team uit Woking zal immers zeggen dat het normaal is dat de auto doorbuigt, terwijl andere teams zullen pleiten voor een aanpassing van de MCL38.
Bekijk hieronder enkele foto's en een video van de 'flexi-rear wing' van McLaren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan:
This cropped view makes it much more obvious, especially if you don't know what we are looking for.
— B (@brakeboosted) September 15, 2024
It is there and it is undeniable. Intentional or not, this is providing and advantage. This is what I like to call “passive active aero” moveable surface that are designed to move… pic.twitter.com/Y3BpzMMXrp
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties