F1 Nieuws

'Mercedes werd geholpen door FIA tijdens dominante periode'

'Mercedes werd geholpen door FIA tijdens dominante periode'
F1 Nieuws

'Mercedes werd geholpen door FIA tijdens dominante periode'

'Mercedes werd geholpen door FIA tijdens dominante periode'

Volgens voormalig Mercedes-test en reservecoureur Sam Bird is zijn oud-werkgever in het verleden geholpen door de FIA. Bird laat in gesprek met de BBC weten dat Mercedes al in 2011 begon met de ontwikkeling van de nieuwe hybride-krachtbron, terwijl andere teams dat pas veel later deden.

Mercedes kwam vliegend uit de startblokken in 2014. Het team uit Brackley had de nieuwe technische reglementen tot in perfectie uitgedacht en had daardoor een groot voordeel op de rest van de grid. Het duurde dan ook meerdere seizoenen totdat Mercedes écht kon worden uitgedaagd door de concurrentie.

Tegenstand

Zo was het in 2017 en 2018 Ferrari dat een sterke bolide had gebouwd. Hierdoor kon de Italiaanse equipe Mercedes aanvallen. Naarmate het seizoen vorderde bleek echter dat Ferrari niet was opgewassen tegen de geoliede machine van Mercedes.

In 2021 was het Red Bull dat een échte uitdaging vormde voor Mercedes. Het was voor het eerst sinds 2014 dat er geen Mercedes-coureur wereldkampioen werd. In 2022, een seizoen later, werd er voor het eerst sinds 2014 een nieuwe constructeurskampioen gekroond. De nieuwe technische reglementen hebben dus, net zoals na de grote wijziging in 2014, voor een heel ander Mercedes gezorgd. Dit keer alleen in de negatieve zin van het woord voor de Duitse renstal.

Terugkoppeling met FIA

Maar hoe kon Mercedes in 2014 zo'n groot voordeel behalen ten opzichte van andere teams? Mercedes moest immers de motoren terugschroeven tijdens sommige races om argwaan van de concurrentie voor te zijn. Volgens Bird is dat antwoord simpel. Mercedes begon namelijk, als enige team, al in 2011 met de ontwikkeling van de nieuwe hybride-krachtbron. Hierdoor had het team uit Brackley een groot voordeel op de rest van de grid.

Deze voorsprong omtrent de ontwikkeling van de motor werd toegestaan door de FIA, omdat het autosportorgaan data wilde verzamelen over de nieuwe generatie krachtbron. Volgens Bird heeft Mercedes dit in haar voordeel gebruikt. De Brit stelt namelijk dat zijn oud-werkgever op deze manier de reglementen naar zijn hand heeft gezet en dus een groot voordeel had ten opzichte van de rest van de grid.

Inmiddels is het fragment waarin Bird zijn kennis deelt, verwijderd van sociale media. Het is niet duidelijk of het fragment is verwijderd vanwege onwaarheden vanuit Bird, of dat er meer speelt. De aantijgingen van Bird zouden in ieder geval kunnen verklaren waardoor Mercedes voor zulke lange tijd de toonaangevende kracht was in de Formule 1.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties